Kazanie św. Bernarda, opata – „Dziecię, które z Ciebie się narodzi, będzie święte i nazwane zostanie Synem Bożym”

(Sermo de Aquaeductu:
Opera omnia, Edit. Cisterc. 5 [1968] 282-283)

Rozważajmy Tajemnice Zbawienia

„Dziecię,   które  z Ciebie się narodzi, będzie święte i nazwane zostanie Synem Bożym”.

Źródło mądrości, Słowo Ojca Najwyższego! — To Słowo za Twym pośrednictwem,   o  święta Dziewico, stanie się ciałem, aby Ten, który mówi: — „Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie”, 

— mógł zarazem powiedzieć:  —  „Wyszedłem od Boga i przyszedłem na świat”.

„Na początku było Słowo”.  

Już wówczas źródło tryskało, ale jedynie w sobie samym.

A zatem „Słowo było u Boga” i zamieszkiwało światłość niedostępną.

Pan zaś mówił na początku:

— „Myśli moje są myślami pokoju, a nie udręczenia”.

Twa myśl jednak była u Ciebie, my zaś nie wiemy, czego dotyczy.

— „Któż bowiem poznał myśl Pana albo kto był Jego doradcą?”

Myśl pokoju zstąpiła przeto w dzieło pokoju:   — „Słowo stało się ciałem” i odtąd mieszka w nas.

Nade wszystko mieszka przez wiarę w naszych sercach, mieszka w naszej pamięci, mieszka w naszych myślach i zstępuje aż do samej wyobraźni.

Cóż bowiem innego mógł człowiek przedtem pomyśleć o Bogu, jeśli nie to, co było tworem człowieka?

Bóg bowiem był niepojęty, niedostępny, niewidzialny i całkowicie niewyobrażalny.

Teraz zaś zechciał, aby człowiek Go pojmował, aby Go zobaczył, — aby objął myślą.

Zapytasz:  —  Gdzie? Kiedy?

Otóż,

— gdy leży w żłobie,

—  kiedy spoczywa na łonie Matki,

— kiedy naucza na górze,

— kiedy spędza noc na modlitwie albo gdy wisi na krzyżu,

— kiedy Jego oblicze pokrywa bladość śmierci,

— kiedy staje jako wolny pośród umarłych,

— kiedy panuje nad mocami piekła,

— a wreszcie gdy trzeciego dnia Zmartwychwstaje,   — gdy ukazuje Apostołom ślady gwoździ, oznaki zwycięstwa,  

— i na koniec, gdy wobec nich wznosi się do nieba.

Czyż nie jest słuszną, pobożną i świętą rzeczą rozmyślać nad tymi tajemnicami?

Gdy myślę o tych wydarzeniach, myślę o Bogu;   — w tym wszystkim jest On sam, mój Bóg.

Rozmyślać o tych sprawach nazwałem mądrością,   — roztropnością zaś uznałem przekazywanie słodyczy stąd płynącej, słodyczy podobnej do owej wywołanej laską Aarona,   — tej, którą Maryja obficie czerpała z niebios, aby nam jej udzielać.

RESPONSORIUM

W. Maryjo Dziewico, † nie ma podobnej do Ciebie wśród córek Adama: / Ty jesteś Matką Króla królów, / Panią aniołów, Królową niebios, * Błogosławiona jesteś między niewiastami i błogosławiony owoc Twojego łona.

K. Bądź pozdrowiona, Maryjo, pełna łaski, Pan z Tobą.

W. Błogosławiona jesteś między niewiastami i błogosławiony owoc Twojego łona.

Módlmy się.

Wszechmogący Boże, przez zwiastowanie Anielskie poznaliśmy Wcielenie Chrystusa, Twojego Syna, prosimy Cię, wlej w nasze serca swoją łaskę, * abyśmy przez Jego Mękę i Krzyż, za wstawiennictwem Najświętszej Maryi Panny, zostali doprowadzeni do chwały zmartwychwstania.

Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, Który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.

_________________________

Za; http://www.brewiarz.pl/x_16/0710p/godzczyt.php3

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.