Czy sacrum zniknęło, czy uległo metamorfozie, jak przywrócić sacrum we fragmentarycznym i podzielonym społeczeństwie?
Czy zanik sacrum w naszych nowoczesnych zachodnich społeczeństwach nie jest przyczyną wielu współczesnych chorób? Odkąd człowiek jest człowiekiem, czci w boskości wyższy porządek, który go przewyższa. Artykulacja między profanum a sacrum zawsze kształtowała czas, przestrzeń i zbiorową wyobraźnię. Zawsze istniały święte miejsca, słowa i ceremonie.
Sacrum obejmuje wszystko, co wykracza poza człowieka, co dotyczy zarówno jego początku, jak i końca. To, co polityczne, zawsze było utożsamiane z sacrum. Gdy mężczyzna przywdziewa strój księcia, przyozdabia go godność, która narzuca szacunek dla jego funkcji.
Wydaje się, że nasze czasy przegnały sacrum, profanując wszystko, co kiedyś było nietykalne: sztukę, politykę, zwyczaje i samą religię. Sacrum nie jest więc tylko sprawą teologów, ma wpływ na wszystkie aspekty życia społecznego. Tylko patrząc na to z bliska, można się zastanawiać, czy sacrum zamiast zgasnąć, nie uległo raczej metamorfozie.
W pewnym sensie nasza epoka zna też swoje tabu, swoje kozły ofiarne, swoje rytualne ceremonie, swoje wierzenia i swoich kapłanów: bałwochwalstwo zdrowia lub towarów, piłkarskie msze, liturgię wyborczą, politycznie poprawną inkwizycję, palenie dysydenckich myślicieli. Czy sacrum zniknęło, czy uległo metamorfozie, jak przywrócić sacrum we fragmentarycznym i podzielonym społeczeństwie?
David Engels,
pochodzący z Niemieckojęzycznej Wspólnoty Belgii, w latach 1997-2002 studiował historię, filozofię i ekonomię na Politechnice Nadrenii-Westfalii w Akwizgranie (RWTH). .). Quellen, Terminologie, Kommentar, historische Entwicklung (Wróżenie rzymskie (753-27 ACN). Źródła, terminologia, komentarz, wyjaśnienie historyczne), praca obroniona w 2006 r. i opublikowana w 2007 r. Od 2005 r. Engels pełnił funkcję asystenta katedry historii starożytnej w RWTH-Aachen, kierowanej przez Rabana von Haehlinga1. W 2008 roku został powołany na katedrę historii Rzymu na Wolnym Uniwersytecie Brukselskim (ULB)2. W 2009 roku został także redaktorem działu historii Rzymu Latomus. Journal of Latin Studies, kierowany wówczas przez Carla Deroux, został wówczas redaktorem naczelnym, a w latach 2012-2017 dyrektorem generalnym tej instytucji3. Engels specjalizuje się w dziedzinie historii religii rzymskiej i instytucji Imperium Seleucydów, ale zajmuje się także historią recepcji starożytności i filozofią historii. Regularnie wypowiada się w prasie francuskojęzycznej i niemieckojęzycznej na aktualne tematy europejskie, zwłaszcza w Atlantico4, Le Vif/L’Express, w „Cicero”, „Cato” czy „Tagespost”.
Crédit photo : DR (photo d’illustration)
[cc] Breizh-info.com, 2023, dépêches libres de copie et de diffusion sous réserve de mention et de lien vers la source d’origine
M.J.