Czy zanik sacrum w naszych nowoczesnych zachodnich społeczeństwach nie jest przyczyną wielu współczesnych bolączek?

Czy sacrum zniknęło, czy uległo metamorfozie, jak przywrócić sacrum we fragmentarycznym i podzielonym społeczeństwie?

Czy zanik sacrum w naszych nowoczesnych zachodnich społeczeństwach nie jest przyczyną wielu współczesnych chorób? Odkąd człowiek jest człowiekiem, czci w boskości wyższy porządek, który go przewyższa. Artykulacja między profanum a sacrum zawsze kształtowała czas, przestrzeń i zbiorową wyobraźnię. Zawsze istniały święte miejsca, słowa i ceremonie.

Sacrum obejmuje wszystko, co wykracza poza człowieka, co dotyczy zarówno jego początku, jak i końca. To, co polityczne, zawsze było utożsamiane z sacrum. Gdy mężczyzna przywdziewa strój księcia, przyozdabia go godność, która narzuca szacunek dla jego funkcji.

Wydaje się, że nasze czasy przegnały sacrum, profanując wszystko, co kiedyś było nietykalne: sztukę, politykę, zwyczaje i samą religię. Sacrum nie jest więc tylko sprawą teologów, ma wpływ na wszystkie aspekty życia społecznego. Tylko patrząc na to z bliska, można się zastanawiać, czy sacrum zamiast zgasnąć, nie uległo raczej metamorfozie.

W pewnym sensie nasza epoka zna też swoje tabu, swoje kozły ofiarne, swoje rytualne ceremonie, swoje wierzenia i swoich kapłanów: bałwochwalstwo zdrowia lub towarów, piłkarskie msze, liturgię wyborczą, politycznie poprawną inkwizycję, palenie dysydenckich myślicieli. Czy sacrum zniknęło, czy uległo metamorfozie, jak przywrócić sacrum we fragmentarycznym i podzielonym społeczeństwie?

David Engels,

pochodzący z Niemieckojęzycznej Wspólnoty Belgii, w latach 1997-2002 studiował historię, filozofię i ekonomię na Politechnice Nadrenii-Westfalii w Akwizgranie (RWTH). .). Quellen, Terminologie, Kommentar, historische Entwicklung (Wróżenie rzymskie (753-27 ACN). Źródła, terminologia, komentarz, wyjaśnienie historyczne), praca obroniona w 2006 r. i opublikowana w 2007 r. Od 2005 r. Engels pełnił funkcję asystenta katedry historii starożytnej w RWTH-Aachen, kierowanej przez Rabana von Haehlinga1. W 2008 roku został powołany na katedrę historii Rzymu na Wolnym Uniwersytecie Brukselskim (ULB)2. W 2009 roku został także redaktorem działu historii Rzymu Latomus. Journal of Latin Studies, kierowany wówczas przez Carla Deroux, został wówczas redaktorem naczelnym, a w latach 2012-2017 dyrektorem generalnym tej instytucji3. Engels specjalizuje się w dziedzinie historii religii rzymskiej i instytucji Imperium Seleucydów, ale zajmuje się także historią recepcji starożytności i filozofią historii. Regularnie wypowiada się w prasie francuskojęzycznej i niemieckojęzycznej na aktualne tematy europejskie, zwłaszcza w Atlantico4, Le Vif/L’Express, w „Cicero”, „Cato” czy „Tagespost”.

Crédit photo : DR (photo d’illustration)
[cc] Breizh-info.com, 2023, dépêches libres de copie et de diffusion sous réserve de mention et de lien vers la source d’origine

M.J.

Civilisation, renouveau et spiritualité par David Engels

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.