Chrystus nie wjechał do Jerozolimy na ognistym rumaku, – symbolu oręża i wojny, ale na osiołku, – który jest symbolem pokoju i pokory.
Niedziela Palmowa otwiera Wielki Tydzień.
Nazwa tego dnia pochodzi od wprowadzonego w XI w. zwyczaju święcenia palm. Liturgia bowiem wspomina uroczysty wjazd Jezusa do Jerozolimy, bezpośrednio poprzedzający Jego Mękę i Śmierć na Krzyżu.
Witające go tłumy rzucały na drogę płaszcze oraz gałązki, wołając: — „Hosanna Synowi Dawidowemu”.
O uroczystym wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy piszą wszyscy czterej Ewangeliści. — Samo to świadczy, — jak wielką rangę przywiązują do tego wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa.
Pierwsze wzmianki o formowaniu się Wielkiego Tygodnia znajdują się w pamiętniku słynnej pątniczki — Egerii.
Świadczą one o formowaniu się liturgii dwutorowo — z jednej strony akcentowano wydarzenia z życia Chrystusa — (Męka, Śmierć i Zmartwychwstanie), — z drugiej zaś nadawano charakter historyczny, wiążąc wydarzenia z datami.
W procesji uczestniczyło wiele dzieci, śpiewano radosne pieśni. — W czasach późniejszych procesje przyjęły się na Wschodzie. Wprowadzano po woli elementy dramaturgiczne. Niesiono Krzyż, biskup, jako reprezentant Chrystusa wjeżdżał do Jerozolimy na osiołku.
Prawdopodobnie zdecydowanie później zwyczaj urządzania procesji przyjął się na Zachodzie. Otóż za czasów Leona Wielkiego obchodzono Niedzielę Męki Pańskiej, ale nie było procesji, czytano natomiast uroczyście Pasję według św. Mateusza.
Dopiero dokumenty z IX wieku poświadczają, że obchody Niedzieli Palmowej związane były z bardzo uroczystymi procesjami.
Procesje zwykle rozpoczynały się poza miastem i podążały do kościoła. Uczniowie i dzieci rozkładali swoje płaszcze, — a w chwili śpiewania Hymnu Ave Rex noster — padali na ziemię.
W procesji niesiono Ewangelię lub Najświętszy Sakrament. Ludzie mieli palmy, które błogosławiono.
Z IX wieku pochodzi Hymn Gloria laus napisany ku czci Chrystusa Króla przez Teodulfa z Orleanu, zachowany w liturgii do dziś.
Po dojściu do kościoła odprawiano uroczystą Mszę św. o Męce Pańskiej.
Aż do reformy z 1955 r. istniał zwyczaj, że celebrans wychodził w Niedzielę Palmową przed kościół, a bramę świątyni zamykano.
Kapłan uderzał w nią Krzyżem trzykrotnie, wtedy dopiero brama otwierała się i kapłan z uczestnikami procesji wstępował do wnętrza kościoła, aby odprawić Mszę świętą. Symbol ten miał wiernym przypominać, że — zamknięte niebo zostało nam otworzone dzięki zasłudze Krzyżowej Śmierci Chrystusa.
Obecnie kapłan w Niedzielę Palmową nie przywdziewa szat pokutnych, — fioletowych, — jak to było w zwyczaju dotąd, — ale czerwone. Procesja zaś ma charakter triumfalny.
Chrystus wkracza do świętego miasta jako jego Król i Pan, odbiera spontaniczny hołd od mieszkańców Jerozolimy.
Przez to Kościół chce podkreślić, że kiedy Chrystus Pan za kilka dni podejmie się tak okrutnej śmierci, — to jednak nigdy nie pozbawi się Swojego majestatu królewskiego i prawa do panowania. Przez Mękę zaś Swoją i Śmierć — to prawo jedynie umocni.
Godność królewską Chrystusa Pana akcentują antyfony i pieśni, które śpiewa się w czasie rozdawania palm i procesji.
Liturgia Niedzieli Palmowej jest rozpięta między dwoma momentami: — radosną procesją z palmami — oraz czytaniem — jako Ewangelii — Męki Pańskiej według jednego z trzech Ewangelistów: Mateusza, Marka lub Łukasza (Mękę Pańską wg św. Jana czyta się podczas liturgii Wielkiego Piątku).
W ten sposób Kościół podkreśla, że — triumf Chrystusa i Jego Ofiara są ze sobą nierozerwalnie związane.
Zwyczaj poświęcania palm wprowadzono do liturgii dopiero w wieku XI.
Wierni przechowują je przez cały rok, aby w następnym roku mogły zostać spalone na popiół, którym są posypywane nasze głowy w Środę Popielcową.
Procesja z palmami jest z jednej strony upamiętnieniem wydarzenia sprzed wieków, z drugiej zaś naszym kroczeniem wraz z Chrystusem ku ofierze, którą dzisiaj jest Msza święta.
Ogłaszając Chrystusa Królem — zgadzamy się w ten sposób na to, że — nasza droga do Ojca prowadzi zawsze przez Krzyż.
W Polsce Niedziela Palmowa nosiła także nazwę Niedzieli Kwietnej, bo zwykle przypada w kwietniu, kiedy to pokazują się pierwsze kwiaty.
W Niedzielę Palmową po Sumie — odbywały się w kościołach Przedstawienia Pasyjne.
Za czasów króla Zygmunta III istniały zrzeszenia aktorów-amatorów, którzy w roli Chrystusa, Kajfasza, Piłata, Judasza itp. — chodzili po miastach i wioskach i odtwarzali Misterium Męki Pańskiej.
Najlepiej i najwystawniej organizowały ten rodzaj przedstawienia klasztory.
Do dnia dzisiejszego Pasyjne Misteria ludowe odbywają się w każdy Wielki Tydzień w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Palmy w Polsce zastępują często gałązki wierzbowe z baziami. Po ich poświęceniu zatyka się je za Krzyże i Obrazy, by strzegły domu od nieszczęść i zapewniały błogosławieństwo Boże. Wtykano także palmy na pola, aby Pan Bóg strzegł zasiewów i plonów przed gradem, suszą i nadmiernym deszczem.
Już za tydzień Święta Wielkanocne, — największe i najważniejsze święta dla wszystkich wierzących katolików.
Dzisiaj Niedziela Palmowa, która rozpoczyna najistotniejszy tydzień w kościele katolickim — Wielki Tydzień.
Tradycyjnie w tę niedzielę pójdziemy do kościoła z palmami, dla upamiętnienia wjazdu Chrystusa do Jerozolimy — i jako symbol odradzającego się życia.
Fakt, iż tradycja obchodzenia Niedzieli Palmowej jest w Polsce tak silnie zakorzeniona świadczy o wielkim przywiązaniu ludzi do tradycji chrześcijańskiej.
Obyśmy nie zapominali przekazywać tej Tradycji następnym pokoleniom, bowiem to, co w narodzie niezniszczalne to historia i tradycja przekazywana z pokolenia na pokolenia.
(…)
Poświęcenie palm ma miejsce – jak zawsze zresztą w starej formie rytu – przed rozpoczęciem Mszy św. W głównej modlitwie kapłan przedstawia Bogu dwa cele obchodzenia uroczystości wjazdu Jezusa do Jerozolimy: — „zwycięstwo nad wrogiem i rozmiłowanie się w uczynkach miłosierdzia”.
Co oprócz tego wyraża Niedziela Palmowa?
Niedziela Palmowa mówi o zwycięstwie, ale dodatkowo w jej kontekście sprecyzowane jest, jakie to ma być zwycięstwo. Chrystus nie wjechał do Jerozolimy na ognistym rumaku, — symbolu oręża i wojny, — ale na osiołku, który od najdawniejszych czasów był symbolem pokoju i pokory.
Niedziela Palmowa ma nam więc zasygnalizować, iż — podążanie ścieżkami Chrystusa w naszym życiu — jest radykalnie odmienne od scenariuszy, uznawanych powszechnie przez doczesny świat.
Tak jak Chrystus w ten sposób nie spełnił oczekiwań Żydów, — którzy spodziewali się wjazdu potężnego władcy, — tak też i my naśladując Go — nie będziemy spełniać oczekiwań tego świata.
Dlatego spotka nas niewątpliwie ból i cierpienie, — natomiast prawdziwe zwycięstwo czeka nas w niebieskim Jeruzalem.
Wjazd Chrystusa do Jerozolimy Pietro Lorenzetti /fresk / Galeria obrazów FineArtExpress
O, osiołku szczęściarzu, sławny stałeś się w świecie, bo w Niedzielę Palmową Boga wiozłeś na grzbiecie!
***
Na wstępie Wielkiego Tygodnia liturgia przedstawia wiernym w syntetycznym skrócie Tajemnicę Wielkanocną — przejście przez Mękę i Krzyż do chwały Zmartwychwstania.
Procesja wskazuje na cel i owoc ofiary Zbawiciela. — Jest nim zwycięstwo nad szatanem, grzechem i śmiercią. We Mszy świętej rozważamy cenę za jaką zwycięstwo zostało osiągnięte.
Wg. nowego kalendarza liturgicznego — jest to 6. niedziela Wielkiego Postu, nazywana Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, — rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia. — Liturgia Kościoła wspomina uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, a także rozważa Jego Mękę
Lippi Memmo / ArtBible.org
I my dzisiaj przy śpiewie uroczystych Antyfon i Hymnów idziemy za Krzyżem, który kiedyś otworzy nam bramy nieba.
Zielone gałązki są symbolem odradzającej się przyrody i zwycięstwa życia nad śmiercią.
Poświęcone palmy zatkniemy w naszych domach za Krzyżem — i będą nam przypominać o zwycięstwie Chrystusa nad Szatanem.
Oczyszczenie Świątyni (1600), El Greco
____________________________
m. jasińska
Reblogged this on forum emjot.
PolubieniePolubienie