Katechizm Św. Piusa X

Katechizm Św. Piusa X to krótka książka, wydana przez Papieża Piusa X, z pytaniami i odpowiedziami na podstawowe zagadnienia wiary katolickiej.

Cechy

Katechizm ten był adresowany do wszystkich ludzi, także prostych. Został wydany na początku 1908 roku po włosku, zawierał ok. 50 stron.

Jak przyznał kard. Joseph Ratzinger w 2002 r.,

katechizm ten jest nadal popularny ze względu na jego jasność i zwięz- łość. [ http://pl.wikipedia.org/wiki/Katechizm_%C5%9Aw._Piusa_X ]

Fragmenty:

Katechizm św. Piusa X o tym komu należy z reguły odmówić rozgrzeszenia
[…]

Pyt. 101:                                                                                                                                    Których penitentów można uznać za źle przygotowanych do otrzymania rozgrzeszenia i którym należy  Z REGUŁY ODMÓWIĆ UDZIELANIA  ROZ- GRZESZENIA, albo należy je opóźnić?

Odp.                                                                                                                               Następujących penitentów należy uznać za źle przygotowanych do otrzy- mania rozgrzeszenia: (…)                                                                                                         2. Tych, którzy poważnie zaniedbali rachunek sumienia i u których brak OZNAK SKRUCHY I POKUTY. (…)                                                                                        5. Tych, którzy nie podejmują środków koniecznych do poprawy ich złych nałogów.                                                                                                                                          6. Tych, którzy nie chcą unikać bliskiej okazji do grzechu.

Pyt. 102.                                                                                                                                       Czy spowiednik, który opóźnia rozgrzeszenia, gdyż nie dowierza, że peni- tent jest dobrze przygotowany, nie jest nadmiernie surowy?

Odp.                                                                                                                                          Spowiednik, który opóźnia udzielenie rozgrzeszenia, gdyż nie dowierza, że penitent jest dobrze przygotowany,  NIE  JEST  NADMIERNIE  SUROWY,  A NAWET  PRZECIWNIE  JEST  NADER  PRZYCHYLNY  PENITENTOWI  I  PO- STĘPUJE  JAK  DOBRY LEKARZ, który stara się użyć wszystkich dostępnych leków, nawet nieprzyjemnych i bolesnych, aby ratować życie swego pacjen ta.”

Warto w tym kontekście zacytować jeszcze inny fragment Katchizmu św. Piusa X:

„123. Owocami dobrej spowiedzi są: (…)                                                                          4) OBRONA PRZED PONOWNYM POPADNIĘCIEM W GRZECH i udział w skarbcu odpustów.”

Podsumujmy więc:

Katechizm św. Piusa X stwierdza, iż:

– należy odmawiać lub opóźniać udzielenia rozgrzeszenia tym, którzy nie wykazują oznak skruchy i pokuty
– nie należy oskarżać o nadmierną surowość tych spowiedników, którzy nie dowierzając w dobre usposobienie penitenta, opóźniają udzielenia mu absolucji, przeciwnie tacy spowiednicy są dobrymi i troskliwymi lekarzami ich dusz.
– dobra spowiedź daje nam ochronę przed ponownym popadaniem w te same grzechy.

Tradycyjne nauczanie Ojców Kościoła, które przytacza i powtarza św. Jan Ma ria Vianney (co bardzo ważne w tym kontekście, wyjątkowo doświadczony spowiednik) iż oznaką prawdziwej skruchy jest:

– gruntowna zmiana życia
– porzucenie i niewracanie do tych samych grzechów
– gorliwe unikanie okazji do grzechu

zaś:

– łatwość udzielania rozgrzeszenia notorycznym grzesznikom jest wzglę- dem nich raczej okrucieństwem, niż dobrodziejstwem
– fałszywa i zwodnicza jest pokuta tych u których nie widać żadnej popra wy
– jeśli po spowiedzi widać mało poprawy to była ona zła lub świętokrad- zka.

Z tego wszystkiego nasuwają się dość oczywiste wnioski, a mianowicie, że:

– współczesna łatwość rozgrzeszania notorycznych vel nałogowych grzesz ników jest postawą bardzo wątpliwą jeśli nie wprost błędną
– należy odkładać udzielanie rozgrzeszenia tym, którzy po odbytych spo- wiedziach ciągle wracają do tych samych ciężkich nieprawości
– jeśli ktoś po spowiedziach wciąż popełnia te same ciężkie grzechy,  to prawdopodobnie jego dotychczasowa skrucha była fałszywa i zwodnicza (gdyś dobra spowiedź powinna przed tym chronić)

Ps. Podaję treść POTĘPIONEJ (potępionej, a nie pochwalonej) przez magiste rium Kościoła opinii:

60. The penitent who has the habit of sinning against the law of God, of nature, or of the Church, even if there appears no hope of amendment, is not to be denied absolution or to be put off, provided he professes orally that he is sorry and proposes amendment„.                                                      (pogląd potępiony i zakazany przez papieża bł. Innocentego XI i św. Oficjum w dniu 4 marca 1679 roku).

[http://wielodzietni.org/discussion/6531/katechizm-%C5%9Bw-piusa-x-o-tym-komu-nalezy-z-reguly-odmowic-rozgrzeszenia/p1]

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s