Dwunastu duchownych i uczonych w liście otwartym oskarża Franciszka o herezję

Pope Francis holds the gospels during the Holy Chrism Mass on April 18, 2019, St. Peter’s Basilica, Rome. VINCENZO PINTO/AFP/Getty Image

Tłum. za https://www.lifesitenews.com/news/prominent-clergy-scholars-accuse-pope-francis-of-heresy-in-open-letter / m.jasińska

Aktualizacja z 1 maja 2019 r .: do listy osób podpisujących list otwarty dodanych zostało 12 nazwisk, co daje łączną liczbę 31 osób.

30 kwietnia 2019 r. (LifeSiteNews) – wybitni duchowni i uczeni, w tym ks. Aidan Nichols, jeden z najbardziej znanych teologów w świecie anglojęzycznym, wystosowali list otwarty oskarżający papieża Franciszka o popełnienie herezji. Proszą biskupów Kościoła katolickiego, do których adresowany jest list otwarty, aby „podjęli kroki niezbędne do rozwiązania poważnej sytuacji” papieża popełniającego tę zbrodnię.

Autorzy opierają swój zarzut o herezję  papieża Franciszka na wielorakich przejawach zajęcia stanowiska sprzecznych z wiarą i wątpliwego popierania go przez prałatów, którzy w swoim życiu okazali się mieć wyraźny brak szacunku dla wiary i moralności Kościoła.

„Podejmujemy ten środek jako ostateczność, aby odpowiedzieć na narastające szkody spowodowane słowami i działaniami papieża Franciszka przez kilka lat, które doprowadziły do jednego z najgorszych kryzysów w historii Kościoła katolickiego” – stwierdzają autorzy.

List otwarty jest dostępny w języku holenderskim, włoskim, niemieckim, francuskim, i hiszpańskim.

Wśród sygnatariuszy są tacy szanowani uczeni, jak ks. Thomas Crean, ks. John Hunwicke, profesor John Rist, dr Anna Silvas, profesor Claudio Pierantoni, dr Peter Kwaśniewski i dr John Lamont. Tekst jest datowany na „Tydzień Wielkanocny” i pojawia się w tradycyjnym Święcie Świętej Katarzyny ze Sieny, –  świętej, która w swoim czasie doradzała i upominała kilku papieży.

20-stronicowy  dokument jest kontynuacją  Filialnej korekty   papieża Franciszka z 2017 roku, podpisanej pierwotnie przez 62 uczonych, w której stwierdzono, że papież „skutecznie podtrzymał 7 heretyckich stanowisk dotyczących małżeństwa, życia moralnego i przyjmowania sakramentów i spowodował, że te heretyckie opinie rozprzestrzeniły się w Kościele katolickim ”, zwłaszcza w świetle jego adhortacji z 2016 r. Amoris Laetitia.

Autorzy listu otwartego w  streszczeniu swojego listu  (czytaj poniżej) stwierdzają, że stało się jasne, iż papież Franciszek jest świadomy swoich własnych stanowisk sprzecznych z wiarą i że nadszedł czas, by przejść „etap dalej” przez stwierdzenie, że papież Franciszek jest „winny zbrodni herezji”.

„Ograniczamy się do oskarżania go o herezję w sytuacjach, gdy publicznie zaprzeczał prawdom wiary, a następnie konsekwentnie działał w sposób, który pokazuje, że nie wierzy w te prawdy, którym publicznie zaprzeczył” – twierdzą autorzy.

Wyjaśniają, że nie twierdzą, że papież Franciszek „zaprzeczył prawdom wiary w wypowiedziach, które spełniają warunki nieomylnego nauczania papieskiego”.

„Twierdzimy, że byłoby to niemożliwe, ponieważ byłoby to niezgodne  z udzieloną Kościołowi  asystencją Ducha Świętego.”

W świetle tej sytuacji autorzy wzywają biskupów Kościoła do podjęcia działań, ponieważ „heretyckie papiestwo może nie być tolerowane lub obalane, aby uniknąć gorszego zła”.

Z tego powodu autorzy „z szacunkiem proszą biskupów Kościoła o zbadanie oskarżeń zawartych w liście, aby,  jeśli uznają je za dobrze uzasadnione, uwolnili Kościół od obecnego cierpienia, zgodnie z uświęconym powiedzeniem, Salus animarum prima lex („zbawienie dusz jest najwyższym prawem”). Biskupi mogą to zrobić, jak sugerują pisarze, „upominając papieża Franciszka, by odrzucił te herezje i jeśli uparcie odmówi, oświadczając, że dobrowolnie pozbawił się papiestwa”.

Autorzy po raz pierwszy szczegółowo przedstawiają – i uzasadniają teologiczne odniesienia do swoich twierdzeń – w różnych stanowiskach przeciwko wierze, jakie papież Franciszek prezentował, aby podtrzymywał, propagował lub wspierał, w tym „siedem twierdzeń przeczących prawdzie objawionej przez Boga”

Jedna z herezji, o popełnienie której autorzy oskarżają papieża Franciszka, wyraża się w następującym zdaniu:

„Wierzący chrześcijanin może mieć pełną wiedzę o boskim prawie i dobrowolnie zdecydować się na złamanie go w poważnej sprawie, ale nie może być w stanie grzechu śmiertelnego w wyniku tego działania”.

Wiele z heretyckich wypowiedzi, – które są wymienione w liście otwartym, dotyczy kwestii małżeństwa i rodziny i można je znaleźć w Amoris Laetitia*, ale jest też nowe twierdzenie papieża Franciszka w 2019 r. – mianowicie, że „różnorodność religii” jest „wolą Boga.

W jednej z części listu otwartego autorzy wymieniają wielu prałatów, a także świeckich, którzy pomimo otwartego sprzeciwu wobec doktryny i moralności katolickiej – zarówno słowem, jak i czynem – zostali przez papieża Franciszka pochwaleni publicznie (jak Emma Bonino) lub wyniesieni do wpływowych stanowisk (takich jak kardynał Oscar Rodrigez Maradiaga). Na liście znajdują się takie nazwiska, jak kardynał Blase Cupich, kardynał Godfried Danneels, kardynał Donald Wuerl, biskup Gustavo Zanchetta i biskup Juan Barros.

Wspomina się również o fakcie, że papież Franciszek nigdy nie odpowiedział na dubia* (pytania) dotyczące Amoris Laetitia opublikowane przez kardynałów Carlo Caffarra, Joachima Meisnera, Waltera Brandmüllera i Raymonda Burke’a. Ponadto autorzy podkreślają, że papież Franciszek zmienił członków Papieskiej Akademii Życia w takim stopniu, że ortodoksyjni eksperci katoliccy zostali zastąpieni przez heterodoksyjnych ekspertów, takich jak ks. Maurizio Chiodi.

Zwracając się do biskupów świata – wśród których można znaleźć wszystkich obecnych 222 kardynałów – autorzy listu otwartego wyrażają swoją wdzięczność wobec tych biskupów, którzy bronili doktryny katolickiej przez swoich osobiste świadectwo.

„Wyrażamy  wdzięczność tym z was, którzy potwierdzili prawdy przeciwne herezjom, które wymieniliśmy, lub też ostrzegli przed poważnym niebezpieczeństwem zagrażającym Kościołowi w tym pontyfikacie”, stwierdzają.

Tutaj wymienia się kardynałów dubijskich, ale także kardynała Willema Eijka. Autorzy dziękują także kardynałowi Gerhardowi Müllerowi za jego Manifest Wiary.

Autorzy uważają jednak, że w obecnym czasie, sześć lat po pontyfikacie Franciszka, potrzeba więcej, a mianowicie bardziej bezpośredniego i autorytatywnego podejścia. Uznają swoje własne ograniczenia, kiedy mówią biskupom: „Pomimo dowodów, które przedstawiliśmy w tym liście, uznajemy, że nie należy do nas uznanie papieża winnym przestępstwa herezji w sposób, który miałby kanoniczne konsekwencje dla katolików. ”

„Dlatego apelujemy do was, jako naszych duchowych ojców, wikariuszy Chrystusa w waszych jurysdykcjach, a nie wikariuszy papieża, publicznie upominajcie papieża Franciszka, aby wyrzekł się wyznawanych herezji.

Niezależnie od pytania o jego osobiste przywiązanie do tych heretyckich wierzeń, zachowanie Papieża w odniesieniu do siedmiu twierdzeń zaprzeczających prawdzie objawionej przez Boga, wspomnianej na początku tego Listu, uzasadnia oskarżenie o przestępstwo herezji.

Nie ulega wątpliwości, że promuje i rozpowszechnia heretyckie poglądy na te punkty. Promowanie i szerzenie herezji zapewnia wystarczające podstawy do oskarżenia o przestępstwo herezji. Istnieje zatem nadmiar powodów, dla których biskupi powinni poważnie traktować oskarżenie o herezję i próbować zaradzić tej sytuacji ”.

Autorzy [Listu]  wyjaśniają, że jasno wynika, że to do biskupów należy podjęcia działań i że nie potrzebują większości wśród biskupów, aby to uczynić.

Stwierdzają:

„Ponieważ papież Franciszek manifestował herezję zarówno swymi czynami, jak i słowami, wszelkie wyrzeczenia muszą obejmować odrzucenie i wycofanie tych działań, w tym nominację biskupów i kardynałów, którzy poparli te herezje słowami lub czynami. Takie napomnienie jest obowiązekiem braterskiej miłości do Papieża, a także obowiązkiem wobec Kościoła. ”

„Jeśli – co niech Bóg broni! – Papież Franciszek nie  podejmie prawdziwej pokuty w odpowiedzi na te napomnienia, prosimy, abyście wypełnili swój obowiązek urzędowy i orzekli, że dopuścił się kanonicznego przestępstwa herezji i musi ponieść kanoniczne konsekwencje tej zbrodni.”

Dalej autorzy stwierdzają:

 „te działania nie muszą być podjęte przez wszystkich biskupów Kościoła katolickiego, ani nawet przez większość z nich. Znaczna i reprezentatywna część wiernych biskupów Kościoła miałaby moc podjęcia takich działań. ”

Pełny 20-stronicowy dokument można przeczytać  tutaj.

Wybraną bibliografię na poparcie sprawy zawartej w liście otwartym do biskupów Kościoła katolickiego na temat herezji papieża Franciszka można przeczytać tutaj.

Petycja wystosowana przez organizatorów Listu otwartego znajduje się tutaj.

____________

Tłum. za https://www.lifesitenews.com/news/prominent-clergy-scholars-accuse-pope-francis-of-heresy-in-open-letter / m.jasińska

 

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Dokumenty, KOŚCIÓŁ POSOBOROWY, Kościół i masoneria, KRONIKA NOVUS ORDO 2014, Obowiązek sprzeciwu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.