Ostatnia Wieczerza w malarstwie

Ostatnia Wieczerza Leonardo da Vinci – Muzeum Santa Maria delle Grazie / Malowidło ścienne / Domena publiczna

Od lewej: Bartłomiej, Jakub Młodszy, Andrzej, Judasz, Piotr Jan, Jezus Chrystus, Tomasz, Jakub (Starszy), Filip, Mateusz, Juda, Szymon.

Fresk przedstawia moment, w którym Jezus ogłasza, iż jeden z apostołów go zdradzi:

To powiedziawszy Jezus doznał głębokiego wzruszenia i tak oświadczył: „Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeden z was Mnie zdradzi”. 22 Spoglądali uczniowie jeden na drugiego niepewni, o kim mówi. 23 Jeden z uczniów Jego – ten, którego Jezus miłował – spoczywał na Jego piersi. 24 Jemu to dał znak Szymon Piotr i rzekł do niego: „Kto to jest? O kim mówi?” 25 Ten oparł się zaraz na piersi Jezusa i rzekł do Niego: „Panie, kto to jest?” 26 Jezus odparł: „To ten, dla którego umaczam kawałek [chleba], i podam mu”. Umoczywszy więc kawałek [chleba], wziął i podał Judaszowi, synowi Szymona Iskarioty 27 A po spożyciu kawałka [chleba] wszedł w niego szatan. Jezus zaś rzekł do niego: „Co chcesz czynić, czyń prędzej!”. 28 Nikt jednak z biesiadników nie rozumiał, dlaczego mu to powiedział. 29 Ponieważ Judasz miał pieczę nad trzosem, niektórzy sądzili, że Jezus powiedział do niego: „Zakup, czego nam potrzeba na święto”, albo żeby dał coś ubogim. 30 A on po spożyciu kawałka [chleba] zaraz wyszedł. A była noc.

Ewangelia wg św. Jana 13; 21-30

Według włoskiego muzyka i informatyka Giovanniego Marii Palego, w obrazie „ukryty” jest zapis muzyczny krótkiego requiem.

Jezus nie ma kielicha, chociaż każda z osób posiada swoje naczynie. Brak kielicha może wynikać z faktu, że obraz inspirowany jest Ewangelią Jana, w której ustanawianie Eucharystii nie zostało opisane

Ostatnia Wieczerza – Giotto di Bondone / Kaplica Scrovegnich Domena publiczna

Giotto bardzo wiernie odtworzył opisaną scenę. Apostołowie siedzą wokół stołu, u szczytu siedzą Jezus i Piotr Apostoł. Jan przytula się do piersi ukochanego Mistrza. Jezus zapowiada zdradę — prawą ręką sięga po kawałek chleba i podaje Judaszowi siedzącemu po lewej stronie, w tradycyjnej żółtej szacie.

Wszyscy apostołowie zostali przedstawieni w różnokolorowych szatach o różnych wzorach. Komnata, w której odbywa się wieczerza, została powtórnie przedstawiona we fresku Chrystus umywa nogi apostołom.

Chrystus umywa nogi apostołom – Giotto di Bondone / Kaplica Scrovegnich Domena publiczna

Scena rozgrywa się w tym samym pomieszczeniu co poprzednia scena przedstawiona na fresku pt. Ostatnia Wieczerza.  Apostołowie tworzą krąg w środku którego w centrum klęczy Jezus. Zbawiciel posługę zaczyna od Piotra w stronę którego wyciąga rękę, błogosławiąc go. Między nimi nawiązuje się dialog, w którym Jezus nakazuje niesienie posługi innym.

Za Jezusem stoi Jan trzymając w ręce pojemnik z wodą. Dalej kolejny apostoł zdejmuje obuwie i przygotowuje się do ceremonii oczyszczenia. Giotto każdej z postaci nadał indywidualny wyraz, każdy ma inną fryzurę, uczesanie i kształt brody.

Ostatnia Wieczerza – El Greco / Domena publiczna

W komnacie o dwojgu drzwiach, po obu stronach kwadratowego stołu siedzą apostołowie. W centralnej części dominującą postacią tworzącą wierzchołek trójkąta jest Jezus. Uczniowie słyszą o zdradzie jednego z nich.

Szaty prawie wszystkich uczniów utrzymane są w podobnej szkarłatnoczerwonej tonacji, jedynie Judasz siedzący tyłem do widza odziany jest na czarno. El Greco bardzo wyraziście zaakcentował jego postać skupiając na nim ciężar winy zdrady oraz czyniąc go głównym bohaterem przedstawionej sceny. Prostokątne drzwi i kwadratowe kafelki posadzki zwiększają perspektywę, potęgując iluzję głębi obrazu.

Ostatnia Wieczerza – Tintoretto / Domena publiczna

Obraz został namalowany dla kościoła San Giorgio Maggiore w Wenecji, gdzie znajduje się nadal. Na obrazie widzimy kunsztowne splątanie ludzkich postaci, charakterystyczne dla późniejszej epoki, manieryzmu.

W centrum widoczny jest skośnie ustawiony stół, a przy nim Apostołowie i Chrystus stojący przy stole w aureoli i rozdający Komunię. Dokoła stołu biega służba, a z góry zlatują się Aniołowie. Całość oświetla lampa oliwna w lewym górnym rogu obrazu.

________________

opr. m.jasińska

Ewangelia św. Jana za nonpossumus.pl                                                                                      Mat. źródłowe : pl.wikipedia.org/ źódła własne

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.