Święto Imienia Jezus

Beginning of a Byzantine copy of the Gospel of Luke, 1020. Luke 1.31 states - bring forth a son, and shalt call his name JESUS_en.wikipedia.org

Kopia    strony   bizantyjskiej    Ewangelii wg św. Łukasza, 1020. Łk 1,31  –  „Oto   poczniesz   i   porodzisz   Syna,   Któremu nadasz Imię JEZUS”./en.wikipedia.org

Na cześć Najświętszego Imienia Jezus Kościół obchodzi osobne święto.

Najpierw zaprowadził je zakon franciszkański i święcił je w dniu 14 stycznia. — Niebawem potworzyły się pod tym wezwaniem bractwa kościelne.

Papież   Inocenty   XIII   rozpowszechnił to święto na prośby cesarza Karola VI i przełożył na drugą niedzielę po Trzech Królach. — W najnowszym czasie przesunięto tę   uroczystość   na  niedzielę pomiędzy Nowym Rokiem a Trzema Królami.

W pierwszych wiekach chrześcijaństwa obchodzono to święto razem z pamiątką   obrzezania Pana Jezusa,   —  bo Ewangelia tego dnia wymienia Imię Jezus.

W Litanii do Najświętszego Serca Pana Jezusa wskazuje Kościół przede wszystkim na miłość i litość Zbawiciela, we czci Imienia Jezusowego zaś uwielbia Jego potęgę i chwałę.

I w nabożeństwie ludowym objawia się głęboka ufność w Najświętsze Imię Jezus.

—  Wystarczy   wskazać na piękne pozdrowienie chrześcijańskie: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”.

Podczas gdy inne święta Pańskie wspominają poszczególne zdarzenia z ziemskiego życia Chrystusa Pana,   —  to  w uroczystości Imienia Jezusa czcimy samego Zbawiciela i Jego dzieło odkupienia.

Imię Odkupiciela od dawnych czasów było w Kościele przedmiotem najgorętszej czci,   —  a świątynie nowe od dawna już wznoszono pod wezwaniem Najświętszego Imienia Boskiego Zbawiciela.

Modlitwy Mszy św. na ten dzień są wyjęte z trzech formularzy,  — a mianowicie z oktawy Bożego Narodzenia, dnia obrzezania i Mszy św. Wotywnej na cześć Matki Boskiej.

—  Ta różnorodność modlitw tłumaczy się dawnym zwyczajem, kiedy tego dnia odprawiano trzy Msze św. według wspomnianych formularzy.

Szczególnymi czcicielami Najświętszego Imienia Jezusowego byli — śś. Bernardyn ze Sieny i Kapistran.

W natchnionych kazaniach ukazują najchwalebniejsze Imię wśród korony promieni słonecznych.

Ów blask przypomina słowa Dziejów Apostolskich, że

— tylko w Imię Jezusa możemy być zbawieni.

Według uzasadnionego mniemania litanię do Najsłodszego Imienia Jezusowego ułożyli śś. Bernardyn ze Sieny i Jan Kapistran. 

— Wymieniano też jako autora tej litanii św. Bernarda z Clairvaux, który swymi pismami i swym przykładem przyczynił się bardzo do rozszerzenia czci Najświętszego Imienia Jezusa.

— „Do mnie nie przemawia żadne pismo, żadna książka”, — mówi ten święty doktor Kościoła, — „w której na każdej stronie nie widnieje Imię Jezusa. To Imię jest oliwą, która świeci, podnosi i leczy”.

Pierwsza część Litanii o Najsłodszym Imieniu Jezus   jest ułożona na wzór Litanii do Najświętszej Marji Panny;   —  zawiera uwielbienie Zbawiciela.

Po   wstępie,   który   brzmi   tak   samo   jak   w Litanii do Wszystkich Świętych,   —   wzywamy   Jezusa   jako Syna Bożego od wieków, następnie jako Syna Marji Panny;

— jako taki jest więc Bogiem i człowiekiem zarazem, i w każdym z tych przymiotów należy Mu się osobne uwielbienie.

Wezwaniem „Jezu, miłośniku nasz”   — rozpoczyna się wyjaśnienie tego, co Zbawiciel uczynił i jeszcze czyni dla naszego odkupienia.

Przepiękne są inwokacje, które mówią o stosunku Chrystusa Pana do swych Aniołów i Świętych:  

— wysławiają Pana Jezusa jako   — „Wesele Aniołów”, „Króla patriarchów”, „Mistrza Apostołów”, „Nauczyciela Ewangelistów”, „Męstwo męczenników”, „Światłość wyznawców”, „Czystość dziewic”, „Koronę Wszystkich Świętych”.

Część druga i trzecia Litanii wymienia nieszczęścia, których pragniemy przez wezwanie Imienia Jezus uniknąć i przytacza powody, dla których spodziewamy się wysłuchania.

Zdaje się, że dla wyboru tych próśb była wzorem Litania do Wszystkich Świętych.

________________________________________

Rok Boży w liturgii i tradycji Kościoła świętego, Katowice 1931 r.

poniedziałek, 2 stycznia 2017

Za; http://glostradycji.blogspot.com/2017/01/swieto-imienia-jezus.html

2 odpowiedzi na “Święto Imienia Jezus”

  1. +Laudetur Iesus Christus et Maria Immaculata+

    Serdecznie dziękuję za ten piękny artykuł.
    Warto wspomnieć, że w dawnej Polsce to Święte Imię zapisywano następująco:
    „Jesus”, „Iesus”, „Jezuz”, „Jezus”.
    Dwie pierwsze formy bezpośrednio nawiązują do Jessego („Jes”; „Ies”). Dalej mamy „us”, oznaczające „na ustach”, „wśród nas”.
    Rozmaici badacze „Pisma Świętego” wskazują na to, że to Święte Imię nie pochodzi z żadnego języka, lecz bezpośrednio od Pana Boga z Nieba.
    Imienia tego wcześniej nie było. Po raz pierwszy wypowiedział je Anioł z Nieba do Najświętszej Maryi Panny jako Tej, która została wybrana przez Pana Boga Jedynego Stworzyciela Nieba i Ziemi, Króla, Władcy i Pana Wszelkiego Stworzenia, tego co widzialne i niewidzialne, tego, co materialne i niematerialne na Matkę Boga-Człowieka.
    Najświętsza Maryja Panna, Święta Dziewica, Błogosławiona, Pełna Łaski, Bezgrzeszna, Niepokalanie Poczęta, a To Dzieciątko, które zrodzi się z Ducha Świętego będzie Boże i Święte („bo dla Boga nie ma rzeczy niemożliwych” – Ewangelia Łukasza 1:37).
    +
    Warto również w tym miejscu przytoczyć słowa, które wypowiedział Pan Bóg Jezus Chrystus do włoskiej mistyczki, śp. Marii Valtorty:

    „Napisz: GESU:
    Greatness (Wspaniałość),
    Eternity (Wieczność),
    Sanctity (Świętość),
    Unity (Jedność).

    Napisz: CHRISTO:
    Charity (Miłość),
    Redemption (Odkupienie),
    Immensity (Bezmiar),
    Sapience (Mądrość),
    Trinity (Trójjedyny),
    Omnipotence (Wszechmoc)

    ([atrybuty] Boga skompresowane w Imię Słowa, który stał się człowiekiem).
    A jeśli ci się wydaje, że brakuje niektórych atrybutów, zauważ, że Sprawiedliwość zawiera się w Świętości, bo kto posiada świętość jest sprawiedliwym; Królewskość zawiera się w Wielkości; Twórczość we Wszechmocy. Tak więc Moim Imieniem głoszone jest uwielbienie Boga.
    O Święte Imię, którego dźwięk przeraża demony. Imię Życia, Ty dajesz Życie, Światło, siłę temu, który Cię kocha i wzywa Ciebie.
    Imię, które jest koroną Mojej Głowy, jako Zwycięzcy Bestii i jego proroka, który zostanie zatrzymany, przebity, zatopiony, pochowany w ciekłym i wiecznym ogniu, którego ukąszenie jest okrutne i niepojęte dla uczuć ludzkich.
    Wtedy będzie czas Mojego Królestwa na Ziemi. Wtedy będzie odpoczynek od demonicznych zbrodni, by dać człowiekowi czas, by usłyszał ponownie głosy Nieba.”

    +DEO GRATIAS! CHRISTUS REX! AVE MARIA!+

    Polubienie

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: