Otwarcie największej masońskiej świątyni w Polsce – tzw. „Świątyni Opatrzności Bożej” w Warszawie

swiatynia-opatrznosci-jpg1

Tzw. „Świątynia Opatrzności Bożej”, Warszawa-Wilanów
(fot. Kamil Leczkowski)

Historia idei budowy Świątyni Najwyższej Opatrzności, — bo tak ją pierwotnie nazywano, — to zarazem historia zawłaszczenia tej idei.

Początkowo budowa miała być realizacją niewykonanej nigdy z przyczyn historycznych Deklaracji Stanów Zgromadzonych, uchwalonej jednomyślnie przez Sejm Czteroletni 5 maja 1791 roku.

W okresie międzywojennym zaczęto jednak nadawać projektowanej budowli nowe symboliczne znaczenia. […]

Masońskie korzenie

W Deklaracji Stanów Zgromadzonych Sejmu Czteroletniego z 5 maja 1791 roku –  która jest częścią składową Konstytucji 3 Maja – wszystkie ówczesne stany zobowiązały się do budowy – z pomocą Najwyższego Rządcy – kościoła poświęconego Najwyższej Opatrzności.  — Zapis brzmi następująco:

„Aby zaś potomne wieki tem silniej czuć mogły, iż dzieło tak pożądane pomimo największej trudności i przeszkody za pomocą Najwyższego losami narodów Rządcy do skutku przywodząc, — nie utrąciliśmy tej szczęśliwej dla ocalenia pory, uchwalamy, aby na tę pamiątkę kościół ex voto wszystkich stanów był wystawiony i Najwyższej Opatrzności poświęcony”.

To nie przypadek, że zamiast Boga mówi się w tej części Deklaracji o Najwyższym Rządcy, — a miejsce Opatrzności Bożej zajmuje Najwyższa Opatrzność.

Określenia te wskazują bowiem na masoński rodowód twórców idei budowy tej świątyni, a zarazem autorów Deklaracji i samej Konstytucji 3 maja.

Do wolnomularzy należeli:

— król Stanisław August Poniatowski, marszałek wielki litewski Ignacy Potocki, marszałek Sejmu Czteroletniego Stanisław Małachowski, marszałek Konfederacji Litewskiej Kazimierz Nestor Sapieha, — a nawet sam prymas Michał Poniatowski.

Ówcześni wolnomularze głosili, że każdy ma prawo do własnych poglądów

— i że najważniejsze to być – niezależnie od wyznania – dobrym, szczerym, skromnym, honorowym człowiekiem.

Żeby nie urazić niczyich uczuć i przekonań religijnych, — w swoich dokumentach słowo Bóg zastępowali pojęciem Wielkiego lub Najwyższego Budowniczego, a także Najwyższej Opatrzności.

Jej wolnomularskim symbolem jest Świetlista Delta – równoramienny trójkąt z okiem w środku.

eye_of_providence-jpg2

Świątynia Najwyższej Opatrzności miała zostać zbudowana według projektu Jakuba Kubickiego, — także wolnomularza.

Projekt przewidywał postawienie monumentalnej rotundy zwieńczonej kopułą, nawiązującej architektoniczną formą bardziej do budowli publicznych starożytnego Rzymu niż do jakichkolwiek budowli sakralnych.

— Wyraźnie starano się nadać przyszłej świątyni charakter ponadwyznaniowy.

Nawet nie miało być na niej krzyża, a jedynie znak Świetlistej Delty.

stanislaw-august-poniatowski-jpg3

Król Stanisław August Poniatowski należał do masonerii
(graf. ciekawostkihistoryczne.pl)

Elementy wolnomularskiego rytuału widoczne były również podczas dokonanej przez króla Stanisława Augusta ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod budowę świątyni w maju 1792 roku.

Akt ten poprzedziła uroczysta procesja, w trakcie której wyraźnie odwoływano się do biblijnej analogii dotyczącej sprowadzenia przez króla Dawida Arki Przymierza do Jerozolimy.

— Kolejnym krokiem miało być zbudowanie dla Arki przybytku. Dokonał tego syn Dawida, król Salomon.

Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego wyrażała nadzieję, że Stanisław August, na podobieństwo Salomona, dokończy swego dzieła i wybuduje oczekiwaną świątynię.

Co ciekawe,  — wolnomularze wywodzą swoje początki właśnie od budowniczych świątyni Salomona, z jej głównym architektem Hiramem na czele.

kielnia-jpg4

Złota kielnia – jeden z głównych symbli wolnomularstwa
(fot. themasonslady.com)

Nawet narzędzia, którymi król dokonał aktu wmurowania kamienia węgielnego – miniaturowa złota kielnia i złoty młotek – były niezwykle podobne do sprzętów używanych podczas wolnomularskich rytuałów. […]

————————————————————————–

Dr Paweł Borecki, Uniwersytet Warszawski

Miesięcznik „Znaki Czasu” nr 2/2007

Całość czytaj na: http://www.eioba.pl/a/4i0f/masonskie-korzenie-swiatyni-opatrznosci-bozej

Artykuł jest pisany z pozycji sympatyka oficjalnych idei wolnomularstwa.

— Jest bardzo cenny, — bo dokumentuje stanowisko oficjalnej nauki w sprawie prawdziwych korzeni idei budowy tej masońskiej świątyni.

Oficjalne spojrzenie na polską masonerię oczami jej głównego organu – Gazety Wyborczej:

https://www.youtube.com/watch?v=vhiuzPMVCOY

Masoneria na szczycie władzy w Polsce [Ciekawostki historyczne #20]

—————————————————————

Data publikacji: 11.11.2016

Za; http://tenetetraditiones.blogspot.com/2016/11/otwarcie-najwiekszej-masonskiej.html

Ten wpis został opublikowany w kategorii „Nostra aetate”, CZASY OSTATECZNE, Herezje JP II - Karola Wojtyły, Hermeneutyka soborowa (ciągłości), Jan Paweł II, Judaizacja Kościoła, KOŚCIÓŁ POSOBOROWY, Kościół i masoneria, MASONERIA, NOWY PORZĄDEK ŚWIATA, Owoce pontyfikatu JP II, Sobór Watykański II, Społeczno - polityczna, WALKA Z KOŚCIOŁEM, WARSZAWA. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s