Kościół Chrystusa Króla Pokoju w Warszawie

chkrol02-jpg1-duzy_________________________________________________________________________________

Kościół poważnie ucierpiał w 1939 i ówczesny rektor —  ks. Józef Szykowski na bazie wcześniejszych fundamentów znacznie powiększył kościół.

Poświęcenia kościoła dokonano w listopadzie 1941,  — a w czasie wojny wnętrze wzbogaciło się m.in. o obraz Chrystusa Króla autorstwa Adama Styki.

Przed wybuchem powstania warszawskiego księża pallotyni złożyli zamówienie na obraz Chrystusa Króla malowany przez  Adama Stykę  — syna Jana  — studenta Matejki.

Obraz Chrystusa Króla został namalowany w 1942 przez 54-letniego wówczas malarza Adama Styke. —  Przedstawia Pana Jezusa, królującego nad całym światem.

Jego ojciec Jan był współtwórcą słynnej „Panoramy Racławickiej”.

Uprawiał również malarstwo religijne. Z kolei brat Adama, Tadeusz, był portrecistą.  — Obaj młodsi Stykowie ukończyli studia artystyczne w Paryżu.

Adam, jako autor prac o tematyce bynajmniej nie religijnej, miał kłopoty z realizacją zamówień, które naraił mu jego przyjaciel, inż. Marzyński (projektant ówczesnego kościoła na Skaryszewskiej). Dotychczas interesowały   go   sceny   orientalne, wykonał również ilustracje do książki „W pustyni i w puszczy”.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Przygotowując się do namalowania wizerunku Chrystusa, długo rozczytywał się w Ewangelii, rozmyślał i nie mógł znaleźć odpowiedniej koncepcji.

Te wahania przerwał osobisty dramat twórcy: jego syn został aresztowany przez Niemców.

Tragiczne doświadczenie stało się bodźcem do pracy. Obraz wkrótce był gotowy. Zaproszony przez artystę do pracowni Marzyński ze zdziwieniem stwierdził, że Chrystus nie ma oczu.

„Ja się tych oczu boję!”  — odpowiedział zagadnięty o to Styka.

Upłynął jeszcze pewien czas, zanim dzieło zostało całkowicie ukończone.

Chrystus został ukazany na obrazie w momencie przemienienia na górze Tabor. — Stąd tez zwany jest czasami jako obraz „Przemienienie Pańskie”.

Widoczne postacie po po obu Jego stronach to Eliasza i Mojżesza.

Pierwszy z nich kieruje wzrok ku Zbawicielowi, drugi składa głowę na Jego piersi.

Poza tym kompozycja odbiega od znanych schematów.

Nadnaturalnej wielkości postać Jezusa w ujęciu trzy czwarte wypełnia całą przestrzeń płótna.

Chrystus w złotej koronie cierniowej wznosi prawą rękę w geście Pantokratora.

Mimo potęgi i majestatu tego typu przedstawienia, jest On tutaj nie tylko Władcą, ale i Sługą.   — Świadczą o tym obrócone ku górze oczy Zbawiciela oddanego żarliwej modlitwie.

Łatwo się domyśleć, z jaką prośbą się zwraca do Boga Ojca: — opuszczone w lewej Jego ręce berło osłania trzymaną na kolanach kulę ziemską, ogarniętą w tamtym czasie straszliwą wojną.

Już w trakcie pracy nad obrazem w malarzu dokonywały się pewne zmiany wewnętrzne.

Uczestnicy odsłonięcia dzieła byli świadkami szczególnego wydarzenia.

Ujrzawszy postać Chrystusa Króla,   — Adam Styka upadł ze szlochem na ziemię.

Później uwagę znajomych artysty zwracała jego pogłębiona wiara i zwrócenie się ku Bogu.

Przez długi czas obraz nie mógł znaleźć dla siebie spokojnego miejsca.

Zagrożony wybuchem powstania obraz został wyjęty z ram, zwinięty w rulon i wywieziony do Jabłonny.

Wrócił stamtąd po upadku powstania, by zawisnąć wreszcie w ołtarzu głównym kościoła na Skaryszewskiej, który nosi wezwanie Chrystusa Króla Pokoju.

Adam Styka, — podobnie jak jego brat, — osiadł po wojnie w Stanach Zjednoczonych, skąd nigdy nie powrócił.

Zmarł na obczyźnie w 1959 r.

Jego dzieło, nie tracąc w swojej wymowie na aktualności, służyło wielu sercom ku ich duchowemu pokrzepieniu.

Pożar obrazu

poz1-jpg2————————————————————————————————————————————————————–

14 stycznia 2007 zapaliła się dekoracja Bożonarodzeniowa w kościele.

Ogień błyskawicznie przeniósł się na obraz.

— Pomimo natychmiastowej interwencji zgromadzonych ludzi obraz spłonął całkowicie.  — Pozostały jedynie nadpalone ramy.

Już tydzień po pożarze kościół był odmalowany — a w odrestaurowanych ramach zawisła reprodukcja obrazu.

Rozpoczęto poszukiwania malarza, którzy mógłby wykonać kopię dzieła Styki.

Spośród wielu ofert zdecydowano się to zadanie powierzyć Krzysztofowi Antoniemu Kudelskiemu.

Dzięki spontanicznej ofiarności szybko zebrano potrzebne pieniądze. Prace nad dziełem trwał do listopada.

Nowy obraz został poświęcony 25 listopada 2007 roku w Uroczystość Chrystusa Króla.

— Poświęcenia dokonał ks. Nuncjusz Abp Józef Kowalczyk.

LD/JS/TP

http://www.twoja-praga.pl/praga/koscioly/1293.html

Ciekawostki

Obraz podczas wojny przez pewien czas był wystawiony w witrynie jednego ze sklepów przy Nowym Świecie.

Życzeniem Styki było, by warszawiacy mogli uczestniczyć w jego osobistym przeżyciu.

Liczni przechodnie zatrzymywali się przed oknem wystawowym, by odczytywać religijną i patriotyczną symbolikę sceny.

Pełni uznania dla piękna przedstawienia mówili:

— „Chrystus odwraca się plecami do kraju najeźdźców, a swoim berłem osłania Polskę”.

Obraz budził nadzieję na zwycięstwo i wiarę w Opatrzność Bożą

http://www.twoja-praga.pl/praga/koscioly/1293.html

================================

14 stycznia 2007  o godz. 7 rano —  znak Boży po ukamieniowaniu Arcybiskupa Stanisława Wielgusa  7 stycznia 2007  r  

Podczas porannej Mszy w kościele wybuchł pożar.

Zapaliła się dekoracja świąteczna a od niej zajął się słynny obraz Chrystusa Króla .

Pomimo natychmiastowej interwencji wiernych obraz spłonął całkowicie, zostały tylko nadpalone ramy.

http://mariateresa.pl/index.php/8-artykuly/artykuly/455-23-wrzesnia-2015-ks-feliks-zaproszony-przez-w-ojca-pio

20 lis 2016

Za; http://www.gazetawarszawska.com/kosciol-swiety/4886-kosciol-chrystusa-krola-pokoju-w-warszawie

Ten wpis został opublikowany w kategorii CZASY OSTATECZNE, INTRONIZACJA, JEZUS CHRYSTUS KRÓL, JEZUS CHRYSTUS ZBAWICIEL I ODKUPICIEL ŚWIATA, Judaizacja Kościoła, KARY I ZNAKI BOŻE, KOŚCIÓŁ POSOBOROWY, Kościół i masoneria, Kościół Katolicki w Polsce, MASONERIA, Najświętsze Oblicze Pana Jezusa, Przemienienie Pańskie, Sobór Watykański II, Społeczno - polityczna, WALKA Z KOŚCIOŁEM, WARSZAWA, Wizerunki Pana Jezusa. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s