Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

Zaśnięcie-Dormition_Ikona autorstwa El Greco_upload.wikimedia.orgZaśnięcie NMP – Dormition /Ikona autorstwa El Greco /upload.wikimedia.or

Prawda o chwalebnym Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny z duszą i ciałem jest znana w Kościele i czczona od najdawniejszych wieków.

Przeświadczenie o tym, że ciało Matki Bożej nie mogło podlegać rozkładowi, tak jak ma to miejsce w przypadku wszystkich innych ludzi, podległych skutkom grzechu pierworodnego, — wyrażone zostało w ciągu historii Kościoła w wielu świadectwach, wzmiankach i śladach.

Jak podkreślił Ojciec Święty Pius XII w Konstytucji Apostolskiej Munificentissimus Deus, określającej jako dogmat wiary Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,  — to odwieczne przekonanie w Kościele potwierdzają wyraźnie liczne świątynie oddane Bogu pod wezwaniem Maryi Panny Wniebowziętej na długo przed ogłoszeniem tego dogmatu w 1950 roku.

Świadczą o tym również święte obrazy otaczane czcią w kościołach przez wiernych. Niewątpliwie,   — potwierdza tę wiarę również krakowski ołtarz Wita Stwosza, przedstawiający Zaśnięcie Najświętszej Maryi Panny.

Zaśnięcie Marii-Ołtarz Wita Stwosza w Krakowie_upload.wikimedia.orgZaśnięcie NMP – Ołtarz Wita Stwosza w Krakowie /upload.wikimedia.org

Także księgi liturgiczne od czasów chrześcijańskiej starożytności tak we wschodnich, jak i w zachodnich obrządkach Kościoła,   — potwierdzają obchody liturgiczne tej tajemnicy wiary.

—  Nazywają one to święto „Zaśnięciem” lub „Wniebowzięciem Świętej Maryi”.

Zaśnięcie Matki Bożej, szkoła nowogrodzka, koniec XIV w.-Theofanus_uspenie

Zaśnięcie Matki Bożej, Szkoła Nowogrodzka, koniec XIV w. /Theofanus -Uspenie /upload.wikimedia.org;

Wszystkie one zgodnie stwierdzają, — że gdy Matka Boża przeszła z życia ziemskiego do nieba,  

— Jej święte Ciało z woli Bożej otrzymało to, co odpowiadało godności Matki Słowa Wcielonego i pozostałym przywilejom Jej udzielonym

(cyt. za Munificentissimus Deus).

????????????????????

Wniebowzięcie NMP – Peter Paul Rubens-The (1612-17) /upload.wikimedia.org

Poza tym, bardzo ważnym argumentem za zabraniem Maryi z jej ciałem i duszą do nieba jest fakt,   —  że nigdy w historii chrześcijaństwa nie twierdzono, że w jakimś miejscu znajduje się jej grób.

Gdyby   chrześcijanie   nie wierzyli   we   Wniebowzięcie   Matki   Chrystusa,   —  z pewnością otaczaliby czcią i szacunkiem miejsce Jej wiecznego spoczynku,  

—  podobnie jak ma to miejsce np. w przypadku grobu św. Piotra czy innych Apostołów.

Z czasem papieże nadawali temu świętu coraz bardziej uroczysty charakter.

Św. Sergiusz I wprowadził Litanie,  —  czyli procesje stacyjne w uroczystości Maryjne, wymieniając obok siebie święto Narodzenia, Zwiastowania, Oczyszczenia i Zaśnięcia Najświętszej Panny Maryi.

Leon IV poleca uroczyście obchodzić święto Wniebowzięcia Świętej Bożej Rodzicielki.

—    Również   Ojcowie   i  Doktorzy Kościoła mówili o prawdzie Wniebowzięcia NMP.

Szczególnym jej głosicielem był m.in. św. Jan Damasceński.

„Potrzeba było, by Ta, która rodząc zachowała nienaruszone dziewictwo, zachowała również i po śmierci swe ciało bez żadnego skażenia.

Potrzeba było, by Ta, która Stwórcę w swym łonie jako Dziecię nosiła, przebywała w Boskich przybytkach.

Potrzeba było, by Oblubienica poślubiona przez Ojca zamieszkała w niebieskich komnatach.

Potrzeba było, by Ta, która widziała Syna swego na krzyżu i doznała w serce ciosu miecza boleści, uniknąwszy go przy rodzeniu,  —   oglądała tegoż   Syna   zasiadającego  wraz z Ojcem.

Potrzeba było, by Matka Boża posiadała to, co do Syna przynależy i otrzymywała cześć od całego stworzenia jako Matka Boga i służebnica zarazem”

(cyt. za Munificentissimus Deus).

Teologowie i scholastycy podkreślali, że przywilej Wniebowzięcia Maryi Dziewicy zgadza się w pełni z Pismem Świętym.

Pośród świętych, przypominających o tajemnicy Wniebowzięcia wymienić można:   —   św. Antoniego Padewskiego, św. Alberta Wielkiego, św. Tomasza z Akwinu, św. Bernardyna ze Sieny, św. Roberta Bellarmina, św. Franciszka Salezego, św. Alfonsa czy też św. Piotra Kanizjusza.

W.NMP_lebork.franciszkanie.pl***

Dlatego właśnie Papież Pius XII, idąc za tradycją Świętego Kościoła Katolickiego   w  1950 roku Konstytucją Apostolską Munificentissimus Deus — ogłosił dogmat o Wniebowzięciu słowami:

—  „…ogłaszamy, orzekamy i określamy jako dogmat objawiony przez Boga:   — że Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze Dziewica, po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej”.

Pośród argumentów teologicznych jakie Ojciec Święty wylicza uzasadniając tę prawdę, warto przypomnieć m. in.,   że Matka Boga jest najściślej zjednoczona z Boskim swoim Synem i dzieli Jego los.

Skoro więc poczęła Jezusa – Zbawiciela, karmiła, nosiła na rękach,

niemożliwym  jest, aby po ziemskim swym życiu została od niego oddzielona ciałem.

Jezus Chrystus też jako najdoskonalszy wykonawca prawa, który uczcił odwiecznego Ojca,   nie mógł nie uczcić swej ukochanej matki.

Koniecznym było, aby Maryja Dziewica najściślej zjednoczona ze swym Synem w walce z szatanem,   mająca doprowadzić do najpełniejszego zwycięstwa   nad   grzechem   i   śmiercią,   —  została wzięta z duszą i ciałem do nieba.

Tak jak Zmartwychwstanie Chrystusa jest zwycięstwem nad grzechem i jego skutkami, w tym śmiercią,

— „tak trzeba było, aby wspólna walka świętej Dziewicy i Syna zakończyła się wniebowzięciem dziewiczego ciała”.

Maryja Niepokalana w swoim poczęciu, nienaruszenie dziewicza w Boskim macierzyństwie  osiągnęła jakby najwyższą koronę swoich przywilejów poprzez zachowanie od zepsucia grobu,

—  „aby   na   podobieństwo   Syna,   po  zwycięstwie nad śmiercią, z duszą i ciałem zostać wyniesioną do najwyższej chwały nieba i tam jaśnieć jako Królowa po prawicy tegoż Syna, nieśmiertelnego Króla wieków”.

Katechizm Kościoła Katolickiego podkreśla:

— „Wniebowzięcie Maryi jest szczególnym uczestniczeniem w Zmartwychwstaniu   Jej  Syna i uprzedzeniem zmartwychwstania innych chrześcijan”.

W   polskiej  tradycji dzisiejsze święto zwane jest również świętem Matki Bożej Zielnej.

Na pamiątkę podania głoszącego, że Apostołowie zamiast ciała Maryi znaleźli kwiaty,   poświęca się kwiaty, zioła i kłosy zbóż.

swieto-matki-boskiej-zielnej 3***

Lud wierzy, że zioła poświęcone w tym dniu za pośrednictwem Maryi otrzymują moc leczniczą i chronią od chorób i zarazy.

Rolnicy tego dnia dziękują Bogu za plony ziemi i ziarno, które zebrali z pól.

***

Źródło: Przymierze z Maryją

Za; http://wspolnotanazaret.zgora.pl/wniebowziecie-najswietszej-maryi-panny/

Ten wpis został opublikowany w kategorii WNIEBOWZIĘCIE NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s