Rozpoczyna się Wielki Post.

wielki-post__www.sw-michal.plWielki Post_/www.sw-michal.pl

W Środę Popielcową obowiązuje post ścisły — ilościowy  — ORAZ     post ścisły ilościowy.

—  Prawem   o   wstrzemięźliwości  są związani wszyscy powyżej 14. roku życia, —a prawem o poście —  osoby pełnoletnie do rozpoczęcia 60. roku życia.

W czasie Mszy Świętej  — dokonuje się obrzędu posypania głowy popiołem.

Jest on przygotowywany z gałązek palm lub innych drzew poświęconych w poprzednim roku podczas Niedzieli Palmowej.  

— Akt ten symbolizuje ułomność i przemijalność człowieka, — jest znakiem żałoby i pokuty.

Kapłan kropi popiół wodą święcona nic nie mówiąc.  — Kapłan kropi popiół wodą święcona nic nie mówiąc.

Następnie kapłani posypują popiołem obecnych,   — mówiąc do każdego z nich:

— Nawracajcie się i wierzcie w  Ewangelię.

Albo:

Prochem jesteś i w proch się obrócisz.

Po posypaniu głów popiołem kapłan umywa ręce.   — Obrzęd kończy się modlitwą powszechną.

 W okresie Wielkiego Postu nie odmawiamy aklamacje Alleluja — oraz nie śpiewamy Hymnu Te Deum — Ciebie, Boga wysławiamy.

Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza/ Mt 6, 1-6. 16-18

Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Strzeżcie się, żebyście uczynków pobożnych nie wykonywali przed ludźmi po to, aby was widzieli; — inaczej bowiem nie będziecie mieli nagrody u Ojca waszego,Kktóry jest w niebie.

— Kiedy więc dajesz jałmużnę,   — nie trąb przed sobą, jak obłudnicy czynią w synagogach i na ulicach, aby ich ludzie chwalili.n — Zaprawdę, powiadam wam:   — ci otrzymali już swoją nagrodę.

Kiedy zaś ty dajesz jałmużnę,  —  niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa, aby twoja jałmużna pozostała w ukryciu.   — A Ojciec twój, Który widzi w ukryciu,   — odda tobie.

— Gdy się modlicie, nie bądźcie jak obłudnicy.   — Oni to lubią w synagogach i na rogach ulic wystawać i modlić się, żeby się ludziom pokazać.

Zaprawdę, powiadam wam:   — otrzymali już swoją nagrodę.  

— Ty zaś, gdy chcesz się modlić,   — wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego, Który jest w ukryciu.   — A Ojciec twój, Który widzi w ukryciu, odda tobie.

Kiedy pościcie, nie bądźcie posępni jak obłudnicy.   — Przybierają oni wygląd ponury,   — aby pokazać ludziom, że poszczą. — Zaprawdę, powiadam wam, już odebrali swoją nagrodę.

Ty zaś, gdy pościsz,   — namaść sobie głowę i obmyj twarz, aby nie ludziom pokazać, że pościsz,   — ale Ojcu twemu, Który jest w ukryciu.

— A Ojciec twój, Który widzi w ukryciu, odda tobie».

† † †

Duszo Chrystusowa, uświęć mnie.
Ciało Chrystusowe, zbaw mnie,
Krwi Chrystusowa, napój mnie.
Wodo z boku Chrystusowego, obmyj mnie.
Męko Chrystusowa, pokrzep mnie.
O dobry Jezu, wysłuchaj mnie.
W ranach Swoich ukryj mnie.
Nie pozwól mi oddalić się od Ciebie.
Od nieprzyjaciela złośliwego broń mnie.
W godzinę śmierci wezwij mnie.
I każ mi przyjść do Siebie,
Abym z świętymi Twymi chwalił Cię,
Na wieki wieków. Amen.

† † †

Opr. emjot

Ten wpis został opublikowany w kategorii WIELKI POST, Środa Popielcowa. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

