Liturgia na święto Oczyszczenia Najświętszej Maryi Panny

mid_40946Ofiarowanie Pana Jezusa, mal. Giotto

W czterdzieści dni po Narodzeniu Zbawiciela Kościół gromadzi nas uroczyście, lecz tym razem już nie w stajence betlejemskiej — hołd uwielbienia składać nam każe Boskiemu Dzieciątku, ale w świątyni Jeruzalem.

Idźmy   więc   do  świętego grodu za przewodnictwem liturgii św. w skupieniu i pobożności. Poprzedza nas tam Maryja ze swoim Synem na ręku i św. Józef, cnotliwy potomek królewskiego rodu Dawida.

W dniu dzisiejszym naszej uwadze przedstawiają się trzy tajemnice: Oczyszczenie Najświętszej Maryi Panny, Ofiarowanie Jezusa w świątyni i spotkanie świątobliwych starców Anny i Symeona.

Uroczystość Oczyszczenia NMP stosownie do swej treści jest świętem tak ku uczczeniu Pana Jezusa, jako też Matki Boskiej i dlatego nosi w liturgii różne nazwy:

1) Matki Boskiej Gromnicznej, — z powodu święcenia świec i procesji, w czasie której wierni trzymają zapalone woskowe gromnice.

2) Oczyszczenie NMP,   — gdyż Maryja, będąc posłuszną prawu żydowskiemu, w czterdzieści dni po Narodzeniu Bożej Dzieciny, złożyła w świątyni ofiarę oczyszczalną.

3) Stawienia się Jezusa w świątyni,   — ponieważ w dniu tym Zbawiciel ofiarował się Bogu Ojcu.  

— We wschodniej zaś liturgii nosi ono nazwę hypapante tzn. spotkanie Chrystusa Pana (Occursus Domini).

Święto to było pierwszy raz obchodzone w IV wieku w Jerozolimie ku czci Chrystusa Pana i wnet rozszerzyło się w Europie zachodniej.

Po   zaprowadzeniu   Bożego Narodzenia, ustanowiono święto Oczyszczenia, — jako uroczystość Maryjną,   — a w Rzymie było świętem stacyjnym przy kościele Maryi Większej.

Początkowo jednak,   — a nawet i dzisiaj,   — stosownie do swej treści było to święto Chrystusa Pana.

Już przy Swym Narodzeniu spotkał się Syn Boży z wybranym narodem żydowskim, który Go podziwiał w ubogich pasterzach.

— Lecz dzisiaj,   — po raz pierwszy według prawa,   — spotyka się w świątyni ze swym kapłaństwem i proroctwem, symbolem jego wiecznego kapłaństwa.

To   spotkanie  się Chrystusa Pana ze Swym sługą, Oblubieńca z Oblubienicą, — jest pierwszą i najgłębszą myślą dzisiejszej liturgii, — wysławiając równocześnie posłuszeństwo Maryi względem prawa, które wszystkich obowiązywało, lecz z wyjątkiem jej tylko   — i dlatego też liturgia dzisiejsza nosi cechy uroczystości Maryi Panny.

Po skończonej tercji odbywa się poświęcenie gromnic.

Ubrany w fioletowe szaty kapłan, odmawia pięć dłuższych modlitw nad gromnicami, pokrapia je wodą święconą, okadza i rozdaje duchowieństwu oraz ludowi.

W tym czasie chór śpiewa pieśń pochwalną Symeona :

— Teraz wypuszczasz, Panie, sługę Twego w pokoju, albowiem wzrok mój ujrzał Twe zbawienie, któreś zgotował wobec wszystkich ludzi… światłość na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego izraelskiego.

Świece w liturgicznym zastosowaniu mają różne znaczenie: — są symbolem przedwiecznej Boskości Zbawiciela, Który stawszy się światłem świata, uzyskał dla nas prawo do wiecznego światła.

— Bóg jest światłością, a ciemności nie ma w nim (Jan, 1, 5).

Światło oznacza także łaskę Ducha Św., przez którą dusza oczyszczona, staje się jaśniejącym obrazem Boga.

Jarząca się gromnica, ulana z czystego wosku dziewiczych pszczół, uzmysławia Boga-Człowieka   — i jest zarazem obrazem duszy czystej i kochającej Boga.

Po rozdaniu gromnic ustawia się duchowieństwo i lud do uroczystej procesji.

Chór śpiewaków rozpoczyna antyfonę : Exurge Domine,

— Powstań Panie, wspomóż nas i dla Imienia Twego zbaw nas od wszelkiego złego.

Następnie odmawia kapłan modlitwę:

— Wysłuchaj, prosimy Cię, Panie, lud Twój i daj, abyśmy to, co nam pozwalasz w corocznej uroczystości na zewnątrz obchodzić, osiągnęli wewnętrznie przez światło Twej łaski.

Kiedy   procesja  powróci do ołtarza, rozpoczyna się Msza św. w szatach koloru białego.

Treścią śpiewów i czytań jest stawienie się Jezusa w świątyni.

— Jeżeli nie podczas całej Mszy Św., — to przynajmniej w czasie Ewangelii

— i od podniesienia aż do Komunii powinni wierni trzymać palące się gromnice z myślą o Tym, kogo one przedstawiają.

Dzisiejsza uroczystość jest jedną z najwspanialszych scen kościelno-liturgicznego życia, — prawdziwie godną zakończenia liturgii Bożego Narodzenia,

— która rozpocząwszy się w ową gwiaździstą, świętą i pełną tajemnicy noc, teraz rozbrzmiewa w pieśniach radosnych tego głęboko symbolicznego pochodu.

Kto duchem i sercem bierze udział w tym nabożeństwie, — ten wzruszony i duchowo wzmocniony opuści dom Boży.

Chociaż uroczystość Oczyszczenia NMP obecnie jest tylko świętem kościelnym, a nie nakazanym,   — to przecież powinno duchowieństwo i lud zachowywać je nadal,

— biorąc w nim gorliwe uczestnictwo, aby ta kosztowna, starożytna ceremonia kościelna, nie zanikła w zakrystiach.

Ze świętą bojaźnią powinniśmy przyjmować poświęcone gromnice z rąk kapłana i upatrywać w nich symbolu Tego, Którego w okresie Bożego Narodzenia czcimy jako światło świata.

Powinniśmy je nosić z pokorną wiarą i żywić serdeczną wdzięczność za to, że to światło zbawienia zabłysło także w naszych duszach i wyrosły owoce na żywot wieczny.

Błagamy   Cię,  Boże nasz, ażeby te najświętsze tajemnice, Któreś nam dał dla   wzmocnienia   nas, stały się, za przyczyną błogosławionej Maryi zawsze Panny, lekarstwem teraz i w przyszłości.

†††

O. Grzegorz Recelj, OCist
„Dzwon Niedzielny” nr 5, 3 lutego 1929 r.
(pisownia uwspółcześniona)
2016-02-01
Za: http://www.pch24.pl/liturgia-na-swieto-oczyszczenia-najswietszej-maryi-panny,40946,i.html#ixzz3ywzJTFzy
Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii BOŻE NARODZENIE, LITURGIA, Matka Boża Gromniczna, ŚWIĘTA. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.