SYNOD RZWODNIKÓW

Franciszek - Synod rozwodnikow_wiadomosci.onet.pl_PAPFoto: AFP

Synod: dokument przyjęty większością 2/3, większe zrozumienie dla rozwodników

Większością dwóch trzecich głosów na synodzie biskupów na temat rodziny zaaprobowano w głosowaniach wszystkie 94 punkty relacji końcowej.

—  Zgodnie z przewidywaniami nie doszło do żadnego przełomu, ale wyrażono większe zrozumienie dla rozwodników.

Aprobatę  dwóch trzecich zdobył także, przewagą tylko jednego głosu, budzący największe kontrowersje   — punkt 85.   — określany jako dotyczący kwestii dostępu rozwodników w nowych związkach do komunii.

— Jego podstawą są słowa Jana Pawła II.

Przypomniano w tym paragrafie,   — że polski papież stworzył kryterium, które „pozostaje podstawą oceny takich sytuacji”.

Przywołane zostały słowa Jana Pawła II z jego adhortacji apostolskiej „Familiaris consortio”   z 1981 roku:

„Niech wiedzą duszpasterze, że dla miłości prawdy mają obowiązek właściwego rozeznania sytuacji.

— Zachodzi bowiem różnica pomiędzy tymi, którzy szczerze usiłowali ocalić pierwsze małżeństwo i zostali całkiem niesprawiedliwie porzuceni, a tymi, którzy z własnej, ciężkiej winy zniszczyli ważne kanonicznie małżeństwo”.

Jan Paweł II cytowany w tym paragrafie napisał też:

„Są wreszcie tacy, którzy zawarli nowy związek ze względu na wychowanie dzieci,

— często w sumieniu subiektywnie pewni,   — że poprzednie małżeństwo, zniszczone w sposób nieodwracalny, nigdy nie było ważne”.

W podsumowaniu obrad podkreślono następnie:

„Zatem zadaniem kapłanów jest towarzyszenie osobom, których to dotyczy, na drodze rozeznania zgodnie z nauczaniem Kościoła i wskazówkami biskupa.

— W tym procesie przydatne będzie zrobienie rachunku sumienia poprzez moment refleksji i skruchy”.

„Rozwiedzeni   w   nowych   związkach   powinni   zadać sobie pytanie, jak   postępowali  wobec swoich dzieci, kiedy związek małżeński wszedł w fazę kryzysu;

— czy były próby pojednania;   — jaka jest sytuacja porzuconego partnera;   — jakie konsekwencje ma nowy związek dla reszty rodziny i wspólnoty wiernych;

— jaki przykład daje on młodym ludziom, przygotowującym się do małżeństwa”

  —  głosi dokument.

Jest też w nim mowa o tym, że

— „szczera refleksja może umocnić ufność w miłosierdzie Boże, którego nie odmawia się nikomu”.

Przytoczono   także stwierdzenie z Katechizmu Kościoła Katolickiego o tym,   — że w niektórych okolicznościach

— „poczytalność i odpowiedzialność za działanie mogą zostać zmniejszone, a nawet zniesione”  —  z powodu różnych uwarunkowań.

Przyznano, że

— „w określonych okolicznościach osoby mają wielkie trudności działania w odmienny sposób”.

„Dlatego też,   — mimo utrzymania normy ogólnej,   — konieczne jest uznanie,

— że odpowiedzialność wobec określonych działań czy decyzji nie jest taka sama we wszystkich przypadkach.

Rozeznanie duszpasterskie, także biorąc pod uwagę sumienie uczciwie ukształtowane przez osoby,   — musi wziąć na siebie te sytuacje.

Również konsekwencje czynów dokonanych nie są koniecznie jednakowe we wszystkich przypadkach”

  — konstatuje się w najbardziej kontrowersyjnym punkcie na temat rozwodników.

W odniesieniu do związków homoseksualnych stwierdza się w relacji końcowej synodu,   — że nie ma żadnych podstaw do analogii, „nawet odległych”, do małżeństwa i rodziny. — To powtórzenie z dokumentu zeszłorocznego synodu na temat rodziny.

„Synod uznaje za całkowicie niedopuszczalne, aby kościoły lokalne doznawały presji w tej materii,   — a organizacje międzynarodowe uzależniały pomoc finansową dla biednych krajów od przyjęcia przepisów,  —  które wprowadzają »małżeństwo« między osobami tej samej płci”

—  napisano w dokumencie.

Położony został też nacisk na to,   — że każda osoba, niezależnie od swej orientacji seksualnej, musi być

— „szanowana  w swej godności   — i przyjmowana z respektem i troską o   to,  aby uniknięto wszelkich znaków niesprawiedliwej dyskryminacji”.

Synod zajął się też   —  ogłoszono   —  kwestią towarzyszenia rodzinom, w których znajdują się osoby homoseksualne.

W przemówieniu na zakończenie synodu „papież”  [„”””emjot] Franciszek powiedział, że

— „pierwszym obowiązkiem Kościoła nie jest wydawanie wyroków i rzucanie klątw, — ale głoszenie miłosierdzia Bożego, wezwanie do nawrócenia, prowadzenie do zbawienia”.

Synod   —  oświadczył papież, zamykając obrady  —  pozwolił nam lepiej zrozumieć,  —  że   prawdziwymi   obrońcami   doktryny   nie   są ci, którzy bronią litery prawa, ale ducha, nie idee, ale człowieka, nie formuły, ale bezinteresowną miłość Boga i jego przebaczenie.

[Jakiego to ducha wyznaje anty-kościół?   — Na pewno nie Jezusa Chrystusa… nie Trójcy Świętej — emjo]

Franciszek wyraził przekonanie,  —  że na obradach nie popadnięto w relatywizm ani w „demonizowanie innych”.

—  Usiłowaliśmy   w   pełni i odważnie przyjąć dobroć i miłosierdzie Boga, które przekracza nasze ludzkie kalkulacje i nie pragnie niczego innego niż tego, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni

—  zapewnił.

Przyznał też, że

— nie   znaleziono   wyczerpujących rozwiązań dla wszystkich trudności i wątpliwości,   które są wyzwaniem i zagrożeniem dla rodziny.

Synod — oświadczył  z naciskiem 

—  zachęcił wszystkich do zrozumienia — „wagi instytucji rodziny i małżeństwa między mężczyzną i kobietą, zbudowanego na jedności i nierozerwalności,  — oraz do docenienia jej jako fundamentu społeczeństwa i życia ludzkiego”.

—a   Ewangelia  pozostaje dla Kościoła żywym źródłem wiecznej nowości, — przeciw każdemu, — kto chce ją „zdoktrynizować”, przekształcając w martwe kamienie do rzucania w innych

—  mówił Franciszek.

Zauważył, że obnażono postawy „zamkniętych serc” tych, — którzy często ukrywają się za nauczaniem Kościoła i osądzają

—  „niekiedy z poczuciem wyższości i w powierzchowny sposób trudne przypadki i zranione rodziny”.

—  Kościół — dodał Franciszek — jest Kościołem ubogich w duchu i grzeszników poszukujących przebaczenia, a nie tylko sprawiedliwych i świętych.

„Papież” zauważył,   — odnosząc się zapewne do polemik wokół synodu,

— że podjęto na obradach próby „przezwyciężenia konspiracyjnej hermeneutyki”.

————————————————-
(jsch)
Źródło: PAP
24 paź, 2015
Za; http://wiadomosci.onet.pl/swiat/synod-dokument-przyjety-wiekszoscia-2-3-wieksze-zrozumienie-dla-rozwodnikow/zszdq8?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=allonet_info_dsainfo_mp

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: