Św. Tomasz o sprzeciwie wobec błędów hierarchów

W licznych fragmentach swoich prac, św. Tomasz z Akwinu podtrzymuje zasadę, że wierni mogą kwestionować i napominać hierarchów.

Na przykład:

Jeśli jest niebezpieczeństwo dla wiary, hierarchów muszą krytykować, nawet publicznie, ich podwładni.

Dlatego św. Paweł, który podlegał św. Piotrowi, skrytykował go publicznie z powodu niebezpieczeństwa naruszenia wiary. I jak pisze św. Augustyn w Glosa (Ad Galatas 2,14), sam św. Piotr dał przykład tym, którzy rządzą, że jeśli czasem schodzą ze słusznej drogi, nie odrzucą korekty jako niegodnej, nawet jeśli pochodzi od ich podwładnych (1).

Statue of Thoma Aquinas in La Quercia

Anielski doktor stanowczo uczy o obowiązku sprzeciwu wobec nauk konfliktujących z przeszłym Magisterium

Nawiązując do tego samego wydarzenia, w którym św. Paweł sprzeciwił się otwarcie św. Piotrowi, św. Tomasz naucza:

Nagana była sprawiedliwa i pożyteczna, a jej powód nie był banalny: było zagrożenie dla zachowania ewangelicznej prawdy. . . Sposób jej wyrażenia był właściwy, ponieważ dokonano jej publicznie i otwarcie.

Dlatego św. Paweł pisze: Rozmawiałem z Kefasem, to jest z Piotrem, przed wszystkimi, ponieważ pozory praktykowane przez św. Piotra były najeżone niebezpieczeństwami dla wszystkich (2).

Anielski doktor pokazuje również jak ten fragment Pism zawiera nauki nie tylko dla hierarchów, ale także dla wiernych:

Hierarchom dano przykład pokory, żeby nie odmawiali przyjęcia korekty od ich niższych i podwładnych;

— a podwładnym przykład zapału i swobody, by nie obawiali się korygować swoich hierarchów, przede wszystkim kiedy przestępstwo jest publiczne i wywołuje niebezpieczeństwo dla wielu (3).

W “Komentarzach o sentencjach Piotra Lombarda” [Comments on the Sentences of Peter Lombard] św. Tomasz uczy w jaki sposób przekazana z szacunkiem korekta hierarchy który grzeszy jest dziełem miłosierdzia tym większym, im wyższe jest jego stanowisko:

Eccl. 17:12 mówi, że Pan Bóg nałożył na każdego z nas obowiązki wobec bliźniego. A hierarcha jest naszym bliźnim. Dlatego musimy go korygować kiedy grzeszy…

Niektórzy mówią, że braterska korekta nie obejmuje hierarchów – albo dlatego, że człowiek nie powinien podnosić głosu przeciwko Bogu, albo dlatego, że hierarchowie łatwo się oburzają, gdy korygują ich podwładni.

Jednak tak się nie dzieje, ponieważ gdy hierarchowie grzeszą, nie reprezentują nieba, a zatem muszą być korygowani. A ci, którzy ich litościwie skorygują nie podnoszą głosu przeciwko nim, ale na ich korzyść, bo napomnienie jest dla ich własnego dobra…

Dlatego… przykazanie braterskiej korekty obejmuje również hierarchów, tak, żeby mogli ich korygować poddani (4).

Inni teolodzy i święci odmawiający posłuszeństwa papieżowi

O. Francisco de Vitoria, OP, stawia takie pytania:

Należy odmówić posłuszeństwa papieżowi, który publicznie niszczy Kościół.

Co należy zrobić kiedy papież, z powodu złych zwyczajów, niszczy Kościół?

Co należy zrobić gdyby papież, bez żadnego powodu, chciał unieważnić Pozytywne Prawo?

Jego odpowiedź:

On na pewno grzeszy; — nie powinno mu się pozwalać na takie działania ani nie powinno się być wobec niego posłusznym w tym, co było złe, ale powinno mu się przeciwstawiać uprzejmą naganą.

W rezultacie…  gdyby chciał zniszczyć Kościół  czy zrobić coś podobnego, nie powinno mu się pozwalać działać w ten sposób, ale ma się obowiązek wyrażenia sprzeciwu.

Powodem tego jest to, że on nie ma władzy niszczenia. Dlatego też, jeśli istnieją dowody na to, że tak robi, legalny jest nasz sprzeciw.

Rezultat jest taki, że jeśli papież swoimi nakazami i postępowaniem niszczy Kościół, można mu się sprzeciwiać i zapobiec wykonywaniu jego nakazów (5).

XJL158488

Tron Piotrowy należy chronić przed błędami, nawet popełnionymi przez papieży

Tego stanowiska broni również o. Francisco Suarez, SJ:

Jeśli [papież] wydaje nakaz sprzeczny z dobrymi zwyczajami, nie powinno się być mu posłusznym.

Jeśli próbuje zrobić coś wyraźnie sprzecznego ze sprawiedliwością i wspólnym dobrem, legalny jest nasz sprzeciw.

Jeśli atakuje siłą, można go odeprzeć siłą, z umiarkowaniem odpowiednim dla słusznej obrony (6).

Św. Robert Bellarmine, wielki paladyn kontrreformacji, naucza:

Tak jak jest legalny sprzeciw wobec papieża który dokonuje agresji na ciało, legalny jest sprzeciw wobec tego, kto dokonuje agresji na duszę, albo kto narusza ład społeczny, albo, – przede wszystkim, kto usiłuje niszczyć Kościół.

Mówię, że legalny jest sprzeciw wobec niego nie wykonując jego poleceń i zapobiegając spełnieniu jego woli. Ale nie jest legalne by go osądzać, karać czy usuwać, bo to należy do zwierzchnika (7).

Ks. Cornelius a Lapide, SJ, twierdzi:

Zwierzchnicy mogą, z pokorną miłością, zostać upomnieni przez podwładnych w obronie prawdy;  — to samo deklarują święci Augustyn, Cyprian, Grzegorz, Tomasz i inni o tym fragmencie (Gal 2:11).

Św. Augustyn napisał:

Ucząc, że zwierzchnicy nie powinni odmawiać korekty ze strony podwładnych, św. Piotr dał przykład dla potomności rzadszy i świętszy niż ten św. Pawła, bo uczył, że w obronie prawdy i z miłością, podwładni bez obaw mogą mieć odwagę sprzeciwu wobec zwierzchników (Epistula 19 ad Hieronymum) (8).

Obowiązek sprzeciwu

Stosując te nauki w naszych dniach, wniosek jest bardzo poważny i bardzo prosty:

— katolicy którzy prawdziwie kochają Kościół, mają obowiązek sprzeciwiać się doktrynom, prawom, przepisom i nakazom władz kościelnych, zwłaszcza jeśli jest to papież opowiadający się za progresywizmem.

Taki sprzeciw powinien być uprzejmy i miłosierny. Nie oznacza to, że przez to człowiek lokuje się poza Kościołem.

Nie oznacza to także, że katolik, który zajmuje takie stanowisko ma władzę osądzania papieża.

———————
http://gazetawarszawska.com: Za: Obowiązek sprzeciwu – Atila Sinke Guimarăess ; http://marucha.wordpress.com/2013/07/20/obowiazek-sprzeciwu-2/

Zob.

Obowiązek sprzeciwu: nauczanie Kościoła – Atila Sinke  Guimarăess

Obowiązek sprzeciwu. Kiedy posłuszeństwo służy samozniszczeniu Kościoła – Atila Sinke Guimarăess

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii HEREZJE i heretycy, NAUCZANIE KOŚCIOŁA, WALKA Z KOŚCIOŁEM, św. Tomasz z Akwinu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.