Beatyfikacje i kanonizacje po II Soborze Watykańskim

Wg. Biuletynu FSSPX, dystrykt Wielkiej Brytanii, styczeń-luty 2014: http://sspx.co.uk/newsletter _2014_7_janfeb.pdf

Kanonizacja Jana XXIII i Jana Pawła II, mająca się odbyć 27 kwietnia 2014, stanowi prawdziwy dylemat dla katolików wiernych Tradycji, ponieważ takie uroczyste, autorytatywne orzeczenie zawsze uważane było za nieomylne.

Z  jednej  strony,  jeśli  posoborowe  nowinki,  wprowadzane  w życie zwłaszcza przez  Jana Pawła II,  mają  zapewniać  drogę do zbawienia  i  do  świętości, to dlaczego by nie objąć tym całego II Soboru?

Z  drugiej  strony,  jako  że  błędy  Soboru  podkopują  wiarę  katolicką, czy jest możliwe  aby  prawdziwy  papież,  wynosząc  w  sposób  nieomylny  na  ołtarze zwolenników  liberalizmu i ekumenizmu,  mógł być nadal uważany za prawo- witego papieża?

Wygląda na to, że mamy tylko dwie możliwości:

– albo zaakceptować błędy Neokościoła
– albo zejść na pozycje sedewakantyzmu

Jak wyjść z tego dylematu? 

Oficjalna  strona   FSSPX,  DICI,  proponuje  alternatywne   rozwiązanie.  Jego punktem  centralnym  jest  stwierdzenie,  iż  kanonizacje  [dokonywane  po  II Soborze]  nie  noszą  znamion  nieomylności  z powodu niedopełniania trzech warunków: procedury, kolegialności i cnót heroicznych.

1. Nieadekwatne procedury

Asystencja  Ducha Świętego  gwarantująca  nieomylność  nie  zwalnia papieża od  dokładnego  zbadania  świadectw  tyczących  cnoty heroizmu oraz cudów dokonanych za pośrednictwem kandydata na ołtarze.

Niestety, nowe procedury nie są tak rygorystyczne, jak dawniej; bardzo często ważne ich elementy są scedowane na lokalnego biskupa.

Również  liczba  cudów  wymaganych  do  beatyfikacji  lub kanonizacji została zmniejszona  o  połowę,  a  wymagania  co  do  uznania  czegoś za cud,  zostały znacznie obniżone (np. cud uleczenia z choroby Parkinsona zakonnicy, która modliła się o wstawiennictwo Jana Pawła II).

W  przypadku  Jana XXIII  zrezygnowano  nawet  z  wymagania bodaj jednego cudu, gdyż   —  “całe Jego życie było cudem”.

2. Kolegialność

Obecnie nie papież, lecz biskup miejsca dokonuje oceny kandydatów na ołta- rze, po czym przesyła ją do Świętej Kongregacji Obrzędów.

Rola papieża sprowadza się do władzy zatwierdzenia osądu biskupa.  Jest to rezultatem posoborowego  kolegializmu,  czyli  demokratyzacji  Kościoła,  co ujął  Jan Paweł II  w  “Divinus Perfectionis Magister”.

Zatem  pojęcie  “nieomylności”  nie  powinno  być  rozumiane  w  tradycyjnym sensie.

Papież stał się zaledwie interpretatorem “kolegialnego Magisterium”  w  pro- cesach kanonizacji.

Z  tego wynika,  że  kanonizacje nie mają już gwarancji osobistej nieomylności papieża.

3. Heroiczne cnoty

Przedmiotem  magisterialnego  aktu  kanonizacji  jest  praktykowanie  przez świętego cnót w stopniu heroicznym. Odejście od tej zasady oznacza podanie w wątpliwość sensu kanonizacji jako takiej.

Obecnie  podczas  “nowoczesnych”  kanonizacji  większy nacisk kładzie się na ludzką godność, niż  na  nadprzyrodzone  działania  Ducha Świętego. Zmiana przedmiotu kanonizacji oznacza zmianę samego aktu kanonizacji.

Rozróżnienie  między  zwykłymi  i  heroicznymi  cnotami  jest zamazywane; w tekstach II Soboru Watykańskiego nawet nigdzie nie występuje pojęcie “hero- icznej cnoty”.

Wnioski

Ponieważ  akty  dokonywanych  współcześnie  beatyfikacji i kanonizacji nie są zgodne z Tradycją Kościoła, nie mogą rościć sobie pretensji do nieomylności.

Pod  pewnymi  względami  wyniesienie  kogoś na ołtarze zostało zredukowane do  poziomu  okazywania  powszechnego uznania ulubionym przez lud posta- ciom popkultury – coś w rodzaju kościelnego Oscara.

Jest to jeszcze jeden przykład diabolicznej dezorientacji  w  Kościele,  przepo-wiedzianej przez siostrę Łucję z Fatimy.

————————————-
Wolne tłumaczenie: gajowy Marucha
Za; http://marucha.wordpress.com/2014/03/20/beatyfikacje-i-kanonizacje-po-ii-soborze-watykanskim/

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

%d blogerów lubi to: