8 grudnia – Godzina Łaski: Prawda o Niepokalanym Poczęciu Maryi jest dogmatem wiary.

1208-poczecie_1-jpg1Prawda o Niepokalanym Poczęciu Maryi jest dogmatem wiary.

Ogłosił go uroczyście 8 grudnia 1854 r. bullą Ineffabilis Deus Pius IX.

Uczynił to w Bazylice św. Piotra w Rzymie w obecności 54 kardynałów i 140 arcybiskupów i biskupów.

Pisał on tak:

— „Ogłaszamy, orzekamy i określamy, że nauka, która utrzymuje, iż

Najświętsza Maryja Panna od pierwszej chwili swego poczęcia — mocą szczególnej łaski i przywileju wszechmocnego Boga, mocą przewidzianych zasług Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego  —  została zachowana nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego,

—  jest prawdą przez Boga objawioną—  i dlatego wszyscy wierni powinni w nią wytrwale i bez wahania wierzyć”.

Tym samym,  kto by tej prawdzie zaprzeczał, sam wyłączyłby się ze społeczności Kościoła,    stałby się odstępcą i winnym herezji.

1208-poczecie_2Maryja od momentu swojego poczęcia została zachowana nie tylko od wszelkiego grzechu, którego mogłaby się dopuścić,   ale również od dziedziczonego przez nas wszystkich grzechu pierworodnego.

Stało się tak, chociaż jeszcze nie była wtedy Matką Boga.

Bóg jednak,  ze względu na przyszłe zbawcze wydarzenie Zwiastowania, uchronił Maryję przed grzesznością.

Maryja była więc poczęta w łasce uświęcającej, wolna od wszelkich konsekwencji wynikających z grzechu pierworodnego (np. śmierci   stąd w Kościele obchodzimy uroczystość Jej Wniebowzięcia,    a nie śmierci).

Przywilej ten nie miał tylko charakteru negatywnego  braku grzechu pierworodnego;     posiadał   również charakter pozytywny, który wyrażał się pełnią łaski w życiu Maryi.

Historia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu jest bardzo długa.

Już od pierwszych wieków chrześcijaństwa liczni teologowie i pisarze wskazywali na szczególną rolę i szczególne wybranie Maryi spośród wszystkich ludzi.

Ojcowie Kościoła nieraz nazywali Ją czystą, bez skazy, niewinną. W VII wieku w Kościele greckim, a w VIII w. w Kościele łacińskim ustanowiono święto Poczęcia Maryi.

Późniejsi   teologowie,      szczególnie   św. Bernard   i św. Tomasz z Akwinu zakwestionowali wiarę w Niepokalane Poczęcie Maryi, ponieważ  według nich  przeczyłoby to dwóm innym dogmatom:

powszechności grzechu pierworodnego oraz konieczności powszechnego odkupienia wszystkich ludzi, a więc także i Maryi.

Ten   problem   rozwikłał   w   XIII   w.   Jan   Duns   Szkot,   który  wskazał, że    uchronienie   Bożej Rodzicielki od grzechu pierworodnego dokonało się już   mocą   odkupieńczego   zwycięstwa   Chrystusa.

W 1477 papież Sykstus IV ustanowił w Rzymie święto Poczęcia Niepokalanej, które od czasów Piusa V (+ 1572 r.) zaczęto obchodzić w całym Kościele.

W   czasie   objawień   w   Lourdes   w 1858 r. Maryja   potwierdziła ogłoszony zaledwie cztery lata wcześniej dogmat.

Bernardecie Soubirous przedstawiła się mówiąc:

— „Jestem Niepokalane Poczęcie”.

Kościół na Wschodzie nigdy prawdy o Niepokalanym Poczęciu Maryi nie ogłaszał,   gdyż była ona na Wschodzie powszechnie wyznawana i praktycznie nie miała przeciwników.

Warto   zwrócić  uwagę, że teologia rozróżnia Niepokalane Poczęcie i Dziewicze Poczęcie.

Niepokalane Poczęcie dotyczy ustrzeżenia Maryi od chwili Jej poczęcia od grzechu pierworodnego   (przywilej,  cud w porządku moralnym).

Dziewicze Poczęcie polega natomiast na tym, że   Maryja poczęła w sposób dziewiczy    „za sprawą Ducha Świętego”  

Boga-Człowieka, Jezusa Chrystusa   (przywilej, cud w porządku natury).

1208-poczecie_3Kościół Wschodni ustalił tylko jeden typ ikonograficzny w X w.

Obraz przedstawia spotkanie św. Joachima ze św. Anną przy Złotej Bramie w Jerozolimie.

W tym bowiem momencie według tradycji wschodniej miał nastąpić moment poczęcia Maryi.

Ikonografia zachodnia jest bogatsza i bardziej różnorodna.

Do najdawniejszych typów Niepokalanej   (XV w.) należy Niewiasta   z   Apokalipsy,    „obleczona w słońce”.

Od czasów Lourdes powstał nowy typ.

Ostatnio bardzo często spotyka się także Niepokalaną z Fatimy.

Dokoła     obrazu     Niepokalanej    często   umieszczano   symbole   biblijne:   zamknięty ogród,   lilię,   zwierciadło   bez   skazy,   cedr,   arkę   Noego.

Według kanonu 1246 Kodeksu Prawa Kanonicznego w dniu dzisiejszym mamy obowiązek uczestniczyć w Eucharystii.

1208-poczecie_4Jednakże na mocy dekretu Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z 4 marca 2003 r.

  Polacy  są zwolnieni z tego obowiązku (ze względu na fakt, że nie jest to dzień ustawowo wolny od pracy).

Nie jesteśmy zatem zobowiązani do udziału we Mszy św. i powstrzymania się od prac niekoniecznych.

Jeśli jednak mamy taką możliwość  powinniśmy wziąć udział w Eucharystii.


Opublikowano Grudzień 7, 2012 by 8 grudnia – Godzina Łaski: Prawda o Niepokalanym Poczęciu Maryi jest dogmatem wiary.

Ilustracje:

  1. Bartolome Esteban Murillo: Niepokalana Maryja
  2. Francisco de Zurbaran: Niepokalana Maryja
  3. Giotto: Spotkanie przy Złotej Bramie
  4. Niepokalana Maryja

Za; http://www.piotrnatanek.pl/artykuy/152-artyku-8-grudnia – 27 lipca 2009

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii NIEPOKALANE POCZĘCIE NAJŚW. MARYI PANNY. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s