Z dziejów Szkaplerza Karmelitańskiego – Matka Boża z Góry Karmel – Góra Karmel dzisiaj

Góra Karmel dzisiaj

Góra Karmel kojarzy nam się z biblijnym miejscem, w którym prorok Eliasz pokonał 450 kapłanów Baala w publicznym sporze duchowym, który przyniósł im klęskę i zgubę, jak trafnie to opisano w Biblii (1Krl 18:19–40).

To również tutaj Eliasz posłał swego sługę na sam szczyt aż siedem razy, by sprawdził, czy nadchodzi deszcz po wielu latach suszy, która zakończyła się wtedy, gdy oznajmił:  —  „Oto obłok mały, jak dłoń człowieka, podnosi się z morza!” (1Krl 18:44).

Górę Karmel, która wznosi się na wysokość 546 m n.p.m., możemy odnaleźć na wybrzeżu Morza Śródziemnego w Izraelu.  —  Jej wapienne skały w formie urwisk robią niezwykłe wrażenie. Rozpościera się z niej widok na miasteczko Hajfa.

Nazwa Karmel, w języku hebrajskim „Hakkarmel”  — oznacza „ogród” słynący w czasach starożytnych z przepięknej, bujnej zieleni (Iz 35:2). Znana jest ona również dzisiaj z bujnie kwitnących kwiatów, krzewów i pachnących ziół. Taki był urok i czar tego miejsca, że porównywano go z urokiem i wdziękiem młodej panny z Pieśni Salomona (Pieśń nad Pieśniami 7:5).

Obecnie góra ta przyjmuje różne nazwy, takie jak: — Antelope-Nose, Har Karmel, Święta Góra, Jebel Kurmul, Mar Elyas, Mount of User, Rosh-Kedesh.

Pochodzenie tytułu Matki Bożej z Góry Karmel

Tytuł Matki Bożej z Góry Karmel sięga aż do czasów pustelników, którzy zwykli mieszkać na znanej i błogosławionej górze w czasach Starego Testamentu.

Tam to pobożna i prowadząca bardzo surowy tryb życia wspólnota modliła się w oczekiwaniu na pojawienie się Dziewicy-Matki, która przyniesie wybawienie ludzkości,   — podobnie jak prorok Eliasz wstąpił na Górę Karmel, by modlić się do Boga o wybawienie Izraela, który cierpiał w owym czasie z powodu okropnej suszy.

Eliasz  „wszedł na szczyt Karmelu i pochyliwszy się ku ziemi, wtulił twarz między swoje kolana” (1 Krl 18:42).

Wytrwał w swojej modlitwie i jak już wyżej wspomniano wysłał swego sługę siedmiokrotnie na szczyt góry, by sprawdził, czy nie ma żadnych oznak zwiastujących nadchodzący deszcz.

Eliasz nigdy nie tracił nadziei i za siódmym razem usłyszał dobrą nowinę:  —  „Oto obłok mały, jak dłoń człowieka, podniósł się z morza!”(1 Krl 18:44).

Wkrótce potem ulewne deszcze spadły na wyschniętą ziemię i Izraelici zostali wybawieni.

Zapowiedź pojawienia się Matki Bożej

Eliasz ujrzał obłok jako symbol Matki Bożej, o Której była mowa w proroctwach Izajasza (Iz 7:14). — Pustelnicy za jego przykładem również modlili się o nadejście długo wyczekiwanej Matki Bożej, Która miała być matką Mesjasza.   —  Stało się to ich duchową misją.

Teologowie widzieli w tym małym obłoku postać Matki Bożej, Która przyniesie wybawienie w siódmym roku świata.

— Jak chmury powstają z morza pozbawione ciężaru i zasolenia, — tak Maryja pojawi się z ludzkiego rodu, wolna od wszelkich skaz. (1)

Opierając się na tekście L’Institution Des Premierem Moines,  który najbardziej   oddaje   ducha   Karmelu,   jego najstarszą i mistyczną tradycję, — Eliasz miał widzieć w obłoku cztery tajemnice Boże dotyczące narodzin Matki Bożej: (2)

1.     Niepokalane Poczęcie – ponieważ Matka Boża pojawi się z obłoku pozbawionego słonej wody grzesznej ludzkości, posiadając tę samą naturę wody, ale wolną od goryczy.
2.     Dziewictwo Maryi podobne do dziewictwa Eliasza – ponieważ jeśli „powstanie   Ona   z  Góry Karmel” i „podobna będzie do dłoni człowieczej”  — oznaczać to ma,   —  że podążać będzie ścieżką Eliasza, który wstąpił na Górę Karmel dobrowolnie obierając dziewictwo.
3.     Czas narodzin Matki Bożej – ponieważ sługa Eliasza ujrzał obłok za siódmym razem,   —  tak samo świat będzie świadkiem narodzin Matki Bożej w siódmym roku.
4.     Dziewicze macierzyństwo  — ponieważ w tym obłoku Bóg zstąpił na ziemię w postaci słodkiego deszczu „bez ludzkiej współpracy” tj. nie naruszając jej czystości.

Duch Eliasza i Zakonu Karmelitów (3)

Eliasz prowadził pustelnicze życie na Górze Karmel oddając szczególną cześć Matce Bożej.

Uczeń Elizeusz, który otrzymał jego płaszcz, a także inni jego naśladowcy — znani jako Synowie Proroka, jak ich opisują autorzy Biblii — podzielali samotnicze życie i napełnieni byli jego duchem oraz siłą.

Tego ducha i siłę, naśladując życie Eliasza jego następcy przekazywali innym.

W wyniku upowszechnienia powyższej praktyki, rozpoczęła się budowa fundamentów pod przyszły Zakon Karmelitański.

Dowiadujemy się o tym z tradycji, liturgii i prac licznych autorów oraz kilku bulli nadanych Zakonowi przez papieży Jana XXII, Sykstusa VI, Juliusza II, św. Piusa V, Grzegorza XIII, Sykstusa V i Klemensa VIII.

Jeden z pięknych fragmentów z prywatnego objawienia mistycznego opowiada o tym,

 —  jak po oświadczeniu przez arcykapłana Jerozolimy św. Józefowi, że zostanie mężem Matki Bożej wybranej przez samego Pana,

—  „młody mężczyzna z Betlejem dołączył do pustelników Eliasza na Górze Karmel i modlił się z nimi żarliwie o nadejście Zbawiciela”. (4)

Pierwszy kościół w erze chrześcijańskiej ku czci Matki Bożej

Zgodnie z długą tradycją wspieraną przez chrześcijańską liturgię, —  grupa mężczyzn czczących proroków Eliasza i Elizeusza przyjęła chrześcijaństwo w Dniu Pięćdziesiątnicy.

— Byli oni uczniami św. Jana Chrzciciela, który przygotował ich na nadejście Mesjasza.

Ta grupa wiernych opuściła Jerozolimę i osiadła na Górze Karmel. Tam, w tym samym miejscu, gdzie Eliasz zobaczył obłok, który symbolizował zarówno płodność, jak i Niepokalane Poczęcie Matki Bożej, wznieśli kościół poświęcony Maryi Pannie. — Wspólnota przyjęła nazwę Braci Najświętszej Maryi z Góry Karmel. (5)

Wciąż nierozwiązane kontrowersje

Jednakże w 1668 r. belgijski hagiograf Daniel Van Papenbroek odrzucił powyższą historię jako bajkę lub legendę, która nie znajduje poparcia w zapisach w Acta Sanctorum.   —  Wybuchła ostra polemika, która trwała przez wiele lata, aż wreszcie w 1698 r. dotarła do Rzymu.

— Wówczas papież Innocenty XII wydał dekret nakazujący milczenie wszystkim zainteresowanym stronom do czasu ostatecznego ogłoszenia rozstrzygnięcia tego sporu – co jednak nigdy nie nastąpiło.

Niemniej jednak w 1725 r. papież Benedykt XIII zezwolił karmelitom, — co było widocznym wyrazem poparcia i aprobaty dla nich,

— aby umieścili pośród swoich założycieli statuetkę Eliasza z inskrypcją stwierdzającą, że Zakon Karmelitów został założony na cześć św. Eliasza, proroka. (6)

Pomimo tajemnicy i kontrowersji skrywających początki założenia, — Zakon Karmelitów zawsze utrzymywał, że Eliasz był jedną z osób, która położyła podwaliny pod pustelnicze i prorockie życie, które stało się cechą charakterystyczną Zakonu.

Ustanowienie duchowej ciągłości i charakteru maryjnego

Minęło kilka wieków zanim historyczne i dokumentalne świadectwa, potwierdzające istnienie związku pustelników z Góry Karmel z duchowym dziedzictwem Eliasza, zostały zgromadzone.   —  Pierwszy konkretny tekst na ten temat pochodzi z 1177 r., który sporządził grecki mnich Jan Fokas (7)

Monastyczny styl duchowości był praktykowany i obserwowany na Górze Karmel dzięki wysiłkom Bertolda z Góry Karmel, który najprawdopodobniej przybył do Ziemi Świętej z Limoges we Francji jako pielgrzym, który chciał  odwiedzić grotę Eliasza lub jako krzyżowiec, który brał udział w krucjacie.

— Zebrał on innych pustelników z całej Europy, którzy rozproszyli się po Palestynie w tym czasie tworząc wspólnotę przenikniętą duchem Eliasza.

Św. Bertold zorganizował ich jako cenobites, zgodnie z monastyczną tradycją, która kładzie nacisk na życie wspólnotowe według pewnej reguły religijnej.

Ci pierwsi mnisi, którzy osiedlili się na Górze Karmel w 1150 r.  uczynili swoim centrum kaplicę poświęconą Matce Bożej  —  i od czasów św. Brokarda, następcy św. Bertolda i pierwszego Generała,

—  rodzący się Zakon Karmelitów zaczął być znany pod nazwą Braci Matki Bożej z Góry Karmel.

To oddanie Maryi stało się charakterystycznym elementem ich duchowości.

„Pomimo historycznych niejasności L’Institution Des Premierem Moines pokazuje,

— że Zakon został zdominowany przez dwie wielkie postaci, które reprezentują na różnych poziomach ideały Eliasza i Matki Bożej. (8)

_____________________________________
Ilustr.dodane przez forumdlazycia:
  1. Panorama masywu górskiego Karmel_wikipedia;
  2.  MountCarmel_wikipedia;                
  3. Ikona Eliasza_wikipedia;
  4. Posąg Eliasza w grocie przy ołtarzu_Hajfa_www.world-adventure_net;
  5. Statua Matki Bożej wyrzeźbiona w drzewie cedrowym przez Emmanuele’a Rieda na przełomie 1932-33 r_httpwww.karmel_pl
 Za; http://www.piotrskarga.pl
Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii KARMEL, Matka Boża z Góry Karmel, ZAKONY I ZGROMADZENIA ZAKONNE. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.